Danske Havne kritiserer Storebælts-forslag
Danske Havne synes, at det er stærkt kritisabelt, at regeringen ønsker at nedsætte taksterne for passage af Storebæltsbroen. Det er ifølge sammenslutningen som udgangspunkt godt for mobiliteten på arbejdsmarkedet, men problematisk for trængslen på vejnettet.
”Vejstrækningerne på Fyn og i trekantområdet er fyldt til bristepunktet, mens der er masser af ledig kapacitet på sø-nettet over Kattegat. Det er en tudetosset brug af samfundets infrastrukturressourcer”, siger direktøren for Danske Havne Bjørn B. Christiansen.
Danske Havne glæder sig til gengæld over, at der med regeringens erhvervs- og iværksætterudspil følges op på de anbefalinger det maritime vækstteam kom med i foråret. Danske Havne ser regeringens udspil som det første af en række frem mod 2025, der skal gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter.
”Det er helt centralt, at vi nu får sat skub i ambitionerne om at skabe vækst og udvikling i hele Danmark. Her er opfølgningen på anbefalinger om at udvide den såkaldte DIS-ordning for bl.a. offshore skibe vigtig. Vi skal kunne følge med skattereglerne hos vores nabolande omkring Nordsøen med de mange offshore aktiviteter”, siger, Bjørn B. Christiansen.
Ifølge Danske Havne må næste skridt i planen om vækst og udvikling i hele landet være en modernisering af havnelovgivningen, som også ligger på regeringens dagsorden i dette efterår. Danske Havne ser derfor frem til, at der kan laves en aftale inden udgangen af folketingsåret.
Det vil give havnene større manøvrerum og erhvervsmæssige udfoldelsesmuligheder, så de kan møde den globale efterspørgsel og fungere som regionale vækstmotorer.
Kilde: Danske Havne