Danske havne brugte også Waterfront
To kommunalt ejede havne har ligesom DSB kunder hos det lige nu stærkt kritiserede PR-bureau Waterfront. Odense Havn og Grenaa Havn har brugt Waterfront til at profilere og fremme deres sag over for politikerne. Det skriver Jyllands-Posten.
Det er sket gennem klimanetværket Copenhagen Climate Network og magasinet Climate, som Waterfront står bag. I magasinet har havnene købt profilering og optrådt side om side med politikere.
Hos Odense Havn bekræfter direktør Carsten Aa overfor Jyllands-Posten, at man har betalt 55.000 kroner for at få redaktionel omtale.
”Set fra vores vinkel var det jo et spørgsmål om, at vi fik sendt en profilering ud til mulige beslutningstager”, siger Carsten Aa til Jyllands-Posten. Havnedirektøren siger til avisen, at havnen ikke længere er kunde hos Waterfront, fordi han nu mener, at metoderne og sammenblandingen af interesser er uheldig.
Grenå Havn har også samarbejdet med Waterfront.
”Vi har knyttet dem til os for at få strategisk rådgivning, pr, markedsføring og selvfølgelig også som lobbyist med hensyn til, hvordan man får kontakt til politiske beslutningstagere”, siger Kenny Jensby, bestyrelsesformand for Grenaa Havn, til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Det socialdemokratiske medlem af EU-Parlamentet Dan Jørgensen har tidligere været formand for Copenhagen Climate Network’s advisory board. I dag føler han sig misbrugt.
”Ligesom Waterfront aldrig fortalte om sit samarbejde med DSB, fortalte man heller ikke om aftalerne med de danske havne. Jeg vidste intet, og jeg føler mig ført bag lyset”, siger Dan Jørgensen til avisen.
”Havde vi vidst, at politikerne ikke var orienteret om måden, der blev arbejdet på, ville vi aldrig have deltaget i det netværk", siger Odense Havns direktør Carsten Aa.
Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten