Dansk skibsfart udvikler sig i højt tempo
Værdiskabelsen i de danske rederier har siden 2003 udviklet sig mere end 40 procent hurtigere end den generelle økonomi. En væsentlig årsag er, at rederierne arbejder globalt. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Rederiforening
Rederibranchen præsterer betydeligt bedre end den danske økonomi generelt. Således har rederierne øget deres værdiskabelse med næsten 50 procent over en ti-årig periode siden 2003, mens Danmarks bruttonationalprodukt (BNP) kun er vokset godt 8 procent. Værdiskabelsen er defineret som summen af selskabernes driftsresultater EBITDA og deres samlede lønudgifter, og er desuden renset for inflation.
Udviklingen skyldes ifølge Danmarks Rederiforening bl.a., at rederierne opererer globalt og derfor har stor aktivitet i de store vækstmarkeder i for eksempel Fjernøsten.
“Rederierhvervet er en udpræget cyklisk branche. Når økonomien har det godt, har rederierne det også godt. Det er dog værd at notere sig, at søfarten især via den høje grad af globalisering har udviklet sig hurtigere oven på krisen end resten af samfundet,” siger afdelingschef i Danmarks Rederiforening, Jacob K. Clasen.
Som resultat af finanskrisen faldt både BNP og rederiernes værdiskabelse i 2008. Efter konsolidering, omstrukturering og effektivisering i rederierne øgedes værdiskabelsen hurtigt igen, men ligger stadig underdrejet. Faldende fragtrater sætter i disse år shippingbranchen under pres, og påvirker bundlinjen negativt.
Danske rederier er ifølge Jacob K. Clasen dog i kraft af effektiviseringer og en miljøvenlig profil godt positioneret, når den globale økonomi retter sig, og overkapaciteten er trukket ud af markedet.
Kilde: Danmarks Rederiforening