Dansk projekt kan føre til CO2 reduktion
En række førende maritime aktører går nu sammen om et innovativt brændselscellesystem fra den danske brændselscelleproducent Blue World Technologies, der ses som et vigtigt skridt på vejen mod en CO2-neutral skibsfart.
Maersk Drilling, DFDS og Hafnia er blandt de danske aktører, der vil bakke op om udviklingen af et projekt, der skal undersøge, om et nyt og innovativt brændselscellesystem ved brug af metanol som brændstof kan erstatte oliedrevne generatoranlæg i produktionen af hjælpekraft til skibe og andre applikationer.
Hjælpekraft benyttes blandt andet til elproduktion ombord på skibet og kan ifølge Global Maritime Energy Efficiency Partnerships (et projekt under IMO) udgøre op til 15 procent af et skibs totale energiforbrug. Systemet er udviklet af den danske brændselscellevirksomhed Blue World Technologies og skal nu installeres på Alfa Lavals testcenter for miljø- og forbrændingsteknologi i Aalborg, der skal danne rammen om projektet.
"Med udgangspunkt i skalerbarheden af vores brændselscellesystemer til bilindustrien er vi overbeviste om, at metanol-brændselscellesystemer kan reducere den maritime klima- og miljøpåvirkning drastisk. Ved at videreudvikle vores teknologi i samarbejde med marinekolleger og ved samtidig at øge vores produktionskapacitet kan vi levere en brændselscelleløsning, der er grøn, operationelt sund og også kommercielt bæredygtig,” siger Mads Friis Jensen, chief commercial officer og medstifter af Blue World Technologies.
Det er Alfa Laval i Aalborg, der – foruden at bidrage med testfaciliteter – styrer og koordinerer projektet: “Hjælpekraft kan udgøre en relativt stor del af et skibs energiforbrug, og derfor er projektet forbundet med et markant grønt potentiale for søfarten, der står for cirka tre procent af den globale udledning af drivhusgasser. I Alfa Laval er vi stolte over at arbejde sammen med så erfarne partnere om at realisere et højeffektivt brændselscellesystem til den maritime industri. Projektet er et vigtigt skridt i forhold til at flytte branchen ind i et CO2-neutralt brændstoflandskab,” siger Lars Skytte Jørgensen, vice president for Technology Development i Alfa Lavals marinedivision.
Projektet, der er støttet med EU-midler, sigter mod at skabe en løsning, der kan integreres i mange forskellige marine konfigurationer. Den foreslåede løsning vil reducere CO2-emissioner til næsten 0, når metanol produceret af vedvarende energi bruges. Løsningen vil også fjerne alle skadelige partikelemissioner.
Kilde: Alfa Laval.