Dansk biotek kan gøre skibsmaling grønnere
Danske Cysbiohar har udviklet og patenteret en fermenteringsteknologi til produktion af svært producerbare kemikalier som ålegræssyre. Det kan få stor betydning for skibsfarten, da ålegræssyre blandt andet kan bruges som biocid i antifouling maling til skibe,
PR Foto.
”Den nuværende antifouling maling er primært baseret på gamle og billige biocider, primært kobber, og det har vist sig at være svært at erstatte dem med mindre miljøbelastende alternative teknologier. I naturen findes en plante, som ser ud til at indeholde løsningen på problemet, nemlig ålegræs, som har sin egen antifoulingmekanisme til at holde bladene fri for tilgroning ved at producere ålegræssyre”, siger Henrik Meyer, CEO i Cysbio.
”Ålegræs producerer kun ålegræssyre i små mængder og udvinding direkte fra vandplanten vil med andre metoder være for dyr og ineffektivt. Men ved at brygge syren, på samme vis som ved at brygge øl, kan vi med vores metode ved brug af tilpassede mikroorganismer, gøre processen langt billigere og fuldt bæredygtig”, siger Henrik Meyer.
Uden anitfouling i malingen sætter organismer sig på skibsbunden, hvilket øger skibets friktionsmodstand, farten sænkes, brændstofforbruget ryger i vejret og det samme gør transportomkostningerne. Skibet udleder også mere CO2, og man risikerer, at skibet spreder invasive arter fra et økosystem til et andet. Der har derfor, indtil nu, ikke været finansielle eller miljømæssige fordele ved at eliminere biocider i antifouling maling.
”Problemet har været, at de skadelige effekter ved at undlade at anvende denne antifouling har været så store, at man har valgt at leve med udledningen af kobber. Men ved at vi nu kan producere ålegræssyre, kan vi benytte mere miljørigtig kemi og dermed undgå kobber og andre skadelige stoffer i vores havvand”, siger Henrik Meyer.
Grundet de manglende alternativer til den kobberholdige antifouling maling er det fortsat tilladt at bruge kobber. Men miljømyndigheder verden over er nu begyndt at sætte ind. I Sverige har de helt forbudt skibe med kobberholdig maling i Den Botniske Bugt samt i ferskvandssøer.
Redaktionen