Danmark verdens 4. største søfartsnation

Siden 2008 er den danske handelsflåde vokset med 78 skibe, svarende til en vækst på 1,4 millioner BT. Skibe i liniefart tegner sig for den største del af væksten med over 800.000 BT tæt fulgt af tankskibe med en vækst på 600.000 BT. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Rederiforening.

Der har været en vis nedgang i tørlastflåden, mens specialskibe, som bl.a. betjener offshore-industrien, er blevet forøget med 90 enheder og mere end fordoblet, målt på tonnagen, i samme periode.

Med sine over 11 millioner. BT udgør den danske handelsflåde 1,1 % af verdenstonnagen, hvilket berettiger til en 18. plads på verdensranglisten. Danske rederier ejer herudover et betydeligt antal skibe under udenlandske flag, hvilket bringer den danskejede tonnage op på 30 mio. BT (eksklusiv specialskibe) og en 9. plads på verdensplan – kun overgået af de største industrilande samt Grækenland.

En yderligere fordobling af dansk skibsfarts betydning på verdensplan opnås, hvis man medregner skibe indchartret eller på anden måde kontrolleret af danske interesser, såkaldt operatørvirksomhed. Dette bringer senest tallet op på over 2.000 skibe eller 62 mio. BT og placerer Danmark på en 4. plads blandt søfartsnationerne, kun overgået af Japan, Grækenland og Kina.

Skibe kontraheret i årene før 2009 er nu alle leverede, og rederiernes ordrebøger er lige nu på et forholdsvist lavt niveau. Rederiernes flåder er således opdaterede, moderne og miljøvenlige som følge af den store tilgang af nybygninger i de seneste år. I løbet af 2011 blev der dog også kontraheret en ganske betydelig tonnage, nemlig 53 skibe på 4 mio. BT til en værdi af ca. 40 mia. kr., og leveringen af disse skibe påbegyndes i år.

I 2012 år har den fortsatte overkapacitet medført en afventende holdning, som fortsætter i 2013.

Spirende optimisme i visse segmenter samt muligheden for at kontrahere til attraktive priser har dog fået enkelte rederier til at kontrahere skibe i det seneste år, og i 2013 er der hidtil bestilt 19 lastskibe og 2 forsyningsskibe. Danske rederiers ordrebeholdning andrager pr. 1. maj 2013: 92 skibe på 4,9 mio. BT eller 5,9 mio. TDW (eksklusiv t/c-kontraheringer med købsoption).

Danmark ligger på en 13. plads for ordrebeholdninger på verdensplan.

Dansk skibsfarts valutaindtjening har været stærkt stigende i mange år, bortset fra en nedgang til knapt 140 mia. kr. i 2009, hvor krisen var på sit højeste. Allerede i 2010 var der dog en pæn opgang til 179 mia. kr., og fremgangen fortsatte i 2011 til 180 mia. kr. I 2012 blev den hidtidige rekord fra 2008 slået, og bruttoindsejlingen nåede 195 mia. kr. Skibsfarten har udviklet sig til den største enkeltbidragsyder til den danske valutabalance, og trods negative nettoresultater på flere aktivitetsområder står danske rederier godt rustede til at stå den resterende del af krisen og ubalancen igennem. Nogle markedsanalytikere antyder, at 2014 vil blive et vendepunkt på tørlast- og tankmarkederne.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark