Danmark verdens 4. største søfartsnation
Siden 2008 er den danske handelsflåde vokset med 78 skibe, svarende til en vækst på 1,4 millioner BT. Skibe i liniefart tegner sig for den største del af væksten med over 800.000 BT tæt fulgt af tankskibe med en vækst på 600.000 BT. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Rederiforening.
Der har været en vis nedgang i tørlastflåden, mens specialskibe, som bl.a. betjener offshore-industrien, er blevet forøget med 90 enheder og mere end fordoblet, målt på tonnagen, i samme periode.
Med sine over 11 millioner. BT udgør den danske handelsflåde 1,1 % af verdenstonnagen, hvilket berettiger til en 18. plads på verdensranglisten. Danske rederier ejer herudover et betydeligt antal skibe under udenlandske flag, hvilket bringer den danskejede tonnage op på 30 mio. BT (eksklusiv specialskibe) og en 9. plads på verdensplan – kun overgået af de største industrilande samt Grækenland.
En yderligere fordobling af dansk skibsfarts betydning på verdensplan opnås, hvis man medregner skibe indchartret eller på anden måde kontrolleret af danske interesser, såkaldt operatørvirksomhed. Dette bringer senest tallet op på over 2.000 skibe eller 62 mio. BT og placerer Danmark på en 4. plads blandt søfartsnationerne, kun overgået af Japan, Grækenland og Kina.
Skibe kontraheret i årene før 2009 er nu alle leverede, og rederiernes ordrebøger er lige nu på et forholdsvist lavt niveau. Rederiernes flåder er således opdaterede, moderne og miljøvenlige som følge af den store tilgang af nybygninger i de seneste år. I løbet af 2011 blev der dog også kontraheret en ganske betydelig tonnage, nemlig 53 skibe på 4 mio. BT til en værdi af ca. 40 mia. kr., og leveringen af disse skibe påbegyndes i år.
I 2012 år har den fortsatte overkapacitet medført en afventende holdning, som fortsætter i 2013.
Spirende optimisme i visse segmenter samt muligheden for at kontrahere til attraktive priser har dog fået enkelte rederier til at kontrahere skibe i det seneste år, og i 2013 er der hidtil bestilt 19 lastskibe og 2 forsyningsskibe. Danske rederiers ordrebeholdning andrager pr. 1. maj 2013: 92 skibe på 4,9 mio. BT eller 5,9 mio. TDW (eksklusiv t/c-kontraheringer med købsoption).
Danmark ligger på en 13. plads for ordrebeholdninger på verdensplan.
Dansk skibsfarts valutaindtjening har været stærkt stigende i mange år, bortset fra en nedgang til knapt 140 mia. kr. i 2009, hvor krisen var på sit højeste. Allerede i 2010 var der dog en pæn opgang til 179 mia. kr., og fremgangen fortsatte i 2011 til 180 mia. kr. I 2012 blev den hidtidige rekord fra 2008 slået, og bruttoindsejlingen nåede 195 mia. kr. Skibsfarten har udviklet sig til den største enkeltbidragsyder til den danske valutabalance, og trods negative nettoresultater på flere aktivitetsområder står danske rederier godt rustede til at stå den resterende del af krisen og ubalancen igennem. Nogle markedsanalytikere antyder, at 2014 vil blive et vendepunkt på tørlast- og tankmarkederne.
Kilde: Danmarks Rederiforening