Danmark på vej mod Hong Kong-konvention
Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen vil indføre nye regler, så Danmark kan tiltræde den såkaldte Hong Kong-konvention. Den globale aftale skal sikre, at ophugning af skibe sker på forsvarlig vis, så både mennesker og miljø beskyttes mod skadelige kemikalier.
”Det er rigtig positivt, at ministeren nu sikrer, at Danmark snart kan tiltræde konventionen. Op mod 70 procent af verdens skibsophugning foregår i tredjeverdenslande, så globale regler er helt afgørende for at sikre, at ophugningen sker på en forsvarlig måde. Vi skal derfor presse på for at flere lande følger trop, så konventionen kan træde endeligt i kraft. Indtil det sker, opfordrer vi alle vores rederier til at overholde de kommende krav frivilligt”, siger adm. direktør i Danmarks Rederiforening Anne H. Steffensen.
På verdensplan bliver cirka 1.000 udtjente handelsskibe hvert år ophugget, med henblik på at værdifulde materialer som eksempelvis stål kan bruges igen. Langt de fleste skibe sendes til Asien og bliver ophugget under uordnede forhold i lande som Indien og Bangladesh.
Ifølge Danmarks Rederiforening bliver der i gennemsnit sendt ti danskopererede skibe til ophugning om året. En lille del bliver ophugget i Danmark, og resten bliver ophugget hovedsagligt på værfter i Indien, Kina og Tyrkiet.
Hong Kong-konventionen blev vedtaget af FN’s søfartsorganisation tilbage i 2009. Dele af konventionen er allerede vedtaget i EU med den såkaldte Skibsophugningsforordning, og med Danmarks tiltrædelse er der større mulighed for, at flere lande på globalt plan vil tiltræde konventionen.
De nye regler er netop sendt i høring, og Danmark forventer at kunne tiltræde konventionen i foråret 2017.
Kilde: Danmarks Rederiforening