Danmark og Polen etablerer maritimt forum
Den danske og polske maritime industri indleder i denne uge et tæt samarbejde om bæredygtig teknologi og skibsbygning. Målet er en øget eksport af dansk maritim teknologi, i særdeleshed til Remontowa i Gdansk, der er et af Europas største nybygnings- og reparationsværfter.
”Man kan sige, at vi er i gang med at gå fra at være konkurrenter til at være samarbejdspartnere. Fra udelukkende at optræde som konkurrenter for kunder ude i verden til at indse, at vi også kan samarbejde og drage nytte af hinanden til fordel for den maritime industri i begge lande”, siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime.
Dansk maritim industri har således en hovedrolle på messen Baltexpo, der i dag åbner i Gdansk. Messen danner startskuddet for ”Danish-Polish Maritime Business Forum”, hvor danske maritime virksomheder vil fortælle om bæredygtige teknologier og løsninger. Der er indlagt formelle og uformelle møder mellem danske og polske maritime virksomheder. Blandt andet skal danske virksomheder besøge Remontowa, der har flere tusinde ansatte.
Danske Maritime har gennem de seneste par år intensiveret samarbejdet med Polen. Det er sket efter et ønske fra den polske maritime industri om at promovere Danmark og Finland som rollemodeller inden for især kompetenceudvikling og livslang læring. Samarbejdet er opstået på møder i den europæiske maritime brancheorganisation SEA Europa, hvor Jenny N. Braat har deltaget med sin pendant Jerzy Czuczman fra den polske maritime brancheorganisation ”Forum Okretowe”.
”Vi kan fra dansk side møde med en viden om såvel kompetenceudvikling af medarbejdere som en vifte af højteknologiske produkter og innovative serviceydelser. Polen møder med ikke mindst store værfter, hvor der kan bygges meget store skibe, og hvor danske virksomheder gerne vil være mere synlige, når behovet efter bæredygtige løsninger vokser”, siger Jenny N. Braat.
De virksomheder, som deltager i Danish-Polish Maritime Business Forum med blandt andre Remontowa-værftet og polske myndigheder er MAN Diesel & Turbo, Inrotech, Danfoss og PureteQ.
I 2014 oplevede de europæiske skibsværfter vækst i nye ordrer på 69 procent, mens de asiatiske værfter tabte terræn. Samtidig har verdens førende skibsbyggerregioner forudsagt næsten en fordobling i den gennemsnitlige årlige produktion af skibe i de kommende 20 år.
”Vækstpotentialet for den danske maritime industri er voldsomt i de kommende år, hvis vi formår at få del i både det voksende marked for nye skibe og det følgende marked for reparation og opgradering af sejlende skibe”, siger Jenny N. Braat.
Kilde: Danske Maritime