Danmark med i nyt klynge samarbejde
Fem af Europas førende logistikklynger fra Holland/Belgien, Tyskland, Spanien, Tyrkiet, samt Sverige/Danmark går nu sammen om at udvikle en europæisk platform som promoverer en mere effektiv og bæredygtig logistiksektor, samt styrker værdiskabelsen og innovationen i branchen.
Projektet - SoCool@EU - vil bidrage til en tættere koordinering mellem de førende forskningsbaserede logistik- og transportklynger i EU for at øge konkurrenceevnen i erhvervet både på Europæisk plan, men også globalt.
De deltagende regioner repræsenterede veludbyggede triple-helix samarbejder mellem virksomheder, forsknings- og uddannelses institutioner, samt myndigheder.
EU Projektet hedder “Sustainable Organisation between Clusters of Optimised Logistics @ Europe (SoCool@EU)”, er netop startet, og løber over de næste 3 år. Repræsentanterne fra den Dansk-Svenske Øresundsregion er Lunds Universitet, Transportens Innovationsnetværk samt Europas Maritime Udviklingscenter.
Det samlede projektkonsortie består af følgende Europæiske partnere:
• Dutch Institute for Advanced Logistics, Holland /Belgien - der er Lead Partner • House of Logistics and Mobility, Frankfurt, Tyskland • Asociación Logística Innovadora de Aragón, Zaragoza, Spain • Lunds Universitet / Transportens Innovationsnetværk / Europas Maritime Udviklingscenter, Øresundsregionen, Danmark/Sverige • Mersin Chamber of Commerce and Industry, Tyrkiet (oplæringsregion)
De fem deltagende klynger repræsenterer nøgleområder indenfor dybhavs-, lufthavns-, landevejs-, jernbane, samt short sea HUBS i alle fire europæiske retninger og bygger på solide eksisterende triple-helix samarbejder..
De primære opgaver for Sverige og Danmark i dette EU FP7 projekt er, at udvikle op imod 10 nye innovative samarbejdsprojekter mellem de deltagende europæiske klynger samt implementere en så kaldt Joint Action Plan der anviser en strategi for hvordan de 5 klynger kan gå sammen om at etablere et Europæisk platform of excellence indenfor bæredygtig og effektiv logistik der øger konkurrenceevnen.
Kilde: EMUC