Containerskib sejler på brugt madolie
GoodShipping har annonceret sin første kulstoffri skibstransport, en sejlads med feederskibet Samskip Endeavour, der bruger omarbejdet brugt madolie som brændstof. Endeavour bunkrede 22.000 liter (cirka 20 tons) hydrogenbehandlet, brugt madolie, der er leveret af GoodFuels Marine.
”Det er en god måde at reducere miljøbelastning på uden at belaste erhvervslivet. For et firma som Blygold, hvor vi arbejder med speditører omkring vores søfragt, har det altid været svært at minimere virkningen i den del af vores forsyningskæde. GoodShipping gør det muligt med en let og fleksibel løsning", sagde Maarten van der Meer, administrerende direktør hos Blygold International, der leverer HVAC-tjenester.
Ifølge GoodShipping undgår man på skibets rejse med den vegetabilske olie over 40 tons CO2-emissioner og reducerer væsentligt andre emissioner, som svovl og røgpartikler. Fremover tilbyder firmaet andre afskibere at deltage i projektet og også fuldt ud undgå deres emissioner.
Den brugte vegetabilske olie kommer fra restauranter og som biprodukt ved fødevareforarbejdning. Det kan behandles og derefter forbrændes i dieselmotorer og kedler, men det bruges også industrielt til at lave sæbe, glycerin, dyrefoder og andre produkter.
Den globale forsyning er begrænset i forhold til efterspørgslen på det samlede transportbrændstofmarked, som løber op i milliarder tons olie årligt.
Redaktionen