Containerrederier er blevet klogere
Containerrederierne har måske lært lektien efter sidste års priskrig med tab på tilsammen mindst seks milliarder dollars. Kampen om containerfragten er vendt til et samarbejde. Det har fået fragtraterne til Fjernøsten til at eksplodere, indtil videre er raterne steget med 36 procent i 2012.
"Vi er nødt til at stoppe med at prøve at overgå hinanden. Vores fokus for dette år og de kommende bliver at genoprette indtjeningen," sagde Søren Skou, administrerende direktør i Maerks Line i sidste måned i Singapore til Bloomberg.
Det har været en rigtig dårlig forretning at sejle containere til og fra Kina de senere år. Det billede ser dog ud til at vende, for aldrig har der været så stærk en stigning i containerfragtraterne, som der er i år, skriver Bloomberg.
“Rederierne har haft success med at hæve raterne i år, fordi de har udvist disciplin. De høster fordele ved at arbejde sammen og det kan betyde årligt overskud”, siger Jee Heon Seok, analytiker hos NH Investment & Securities Co. I Seoul.
Sidste år fik Maersk Line et underskud på 3,3 milliarder kroner, da fragtraterne mellem Europa og Asien faldt med 19 procent. Rederiet har budgetteret med endnu et underskud i 2012. De højere rater kan dog føre til et resultat omkring nul.
Maersk Line har ført en aggressiv politik over for konkurrenterne ved at sejle med meget lave fragtrater. Rederiet har på det seneste ændret strategi. Det betyder, at man i stedet satser på at fordoble fragtraterne og reducere containerkapaciteten kraftigt. Den taktik ser ud til at have påvirket hele containerbranchen, der har taget Maersk Lines strategi til sig.
Kilde: Bloomberg