Containerraternes himmelflugt fortsætter
Det har længe været en rigtig god forretning at fragte containere fra Asien til Nordeuropa, hvor Maersk er en af hovedaktørerne, og den er bare blevet bedre i den sidste uge. Maersk-topchefen kalder det "medvind på cykelstien, der stopper igen".
På blot en uge er prisen for at få fragtet en tyvefodscontainer fra Asien til Europa steget med 13,5 pct., viser Shanghai Containerized Freight Index.
Det samlede SCFI-index, der måler på priserne for at få transporteret containere fra Shanghai til destinationer over hele verden er siden starten af året mere end fordoblet fra indeks omkring 1000 til nu 2129.
Og ruten mellem Kina og Asien hører til blandt dem, der er steget mest og det koster nu 2.374 dollar at få fragtet en tyvefodscontainer fra Shanghai til Europa, viser indekset.
Det har ikke kostet så meget siden 2014, og det gavner ikke mindst Maersk og partneren i 2M-samarbejdet, MSC, der er dominerende spillere på ruten. Men det får en ende.
“Det der sker i fjerde kvartal, hvor fragtraterne er steget meget, er medvind på cykelstierne, og den kommer til at forsvinde igen. Men samlet set for året kommer vi til at levere en væsentlig fremgang i resultatet på trods af, at vores forretning i volumen er faldet med 4-5 pct., og det er vi meget godt tilfredse med,” sagde topchefen i Maersk, Søren Skou, da han torsdag var gæst i programmet Business Class på TV 2 News
De meget høje rater og den stigende efterspørgsel var medvirkende til, at Maersk i midten af november opjusterede forventningen til driftsresultatet for hele året til at lande et mellem 8 mia. dollar og 8,5 mia. dollar.
Redaktionen