Containerraterne er fladet ud på højt niveau
Shanghai-indekset for spotrater ud af Kina er i den seneste uge faldet marginalt med 0,25 pct. og fastholder dermed sit rekordhøje niveau. Prisen for at sende en container fra Kina til Europa er faldet med 2,7 pct., mens den omvendt er steget med 2,3 pct. til den amerikanske vestkyst.
Ifølge Shanghai Containerized Freight Index kostede det i den forgangne uge 4.276 dollar/teu at sende en container fra en havn i Kina til Europa, mens det med en pris på 4.337 dollar/teu
blev en smule dyrere - 41 dollar - at sende den til Middelhavsområdet.
Det betyder, at afskiberne fortsat kan komme til at betale mere end 10.000 dollar incl. tillæg for at få fragtet en 40 fods container hjem fra Kina.
Under normale omstændigheder ville aktiviteten ud af Kina normalt falde frem mod det kinesiske nytår i februar. Men der er ikke noget normalt ved den nuværende situation med alvorlige mangler på tomme containere i Kina, en fortsat meget høj efterspørgsel på forbrugsvarer, der lige nu bl.a. skaber lange køer af containerskibe ved havnen i Los Angeles.
Det er medvirkende til at prisen for at få fragtet en 40-fods container fra Kina til den amerikanske vestkyst i sidste uge steg med 2,3 pct. til 4.088 dollar.
Med de usædvanlige markedsbetingelser forudser Peter Sand, der er shippinganalysechef i Bimco, at det vil tage måneder at løse de nuværende ubalancer i markedet, som vil fortsætte med at understøtte de rekordhøje spotrater.
“Når først den øjeblikke krise er løst, vil fragtraterne dog falde igen, men erfaringerne fra det forløbne år tyder på, at containerrederierne måske er bedre i stand til at styre kapaciteten og dermed sikre rentabiliteten,” siger han.
Dermed er der udsigt til, at de store rederier med Maersk i spidsen, kan se frem til et stærkt regnskab for første kvartal, selvom prisen på lavsvovlsolie er steget med omkring 100 dollar pr. ton til 450 dollar siden oktober i fjor.
Redaktionen.