Containerrater fortsætter himmelflugten
Mens afskibere står i kø for at få transporteret deres gods kan de konstatere, at det nu igen igen er blevet dyrere. World Container Index (WCI) viser en stigning på 42 pct. på at få transporteret en 40-fods container fra Shanghai til Rotterdam på blot en uge.
Det koster nu ifølge WCI 6.503 dollar at få fragtet en 40-fods container fra Shanghai til Rotterdam i forhold til en pris på 4.575 dollar pr. 40-fods container i sidste uge. Og i forhold til samme tidspunkt i fjor er der tale om en prisstigning på 225 pct., skriver Lars Jensen, SeaIntelligence Consulting på Linkedin.
De meget høje rater gavner ikke mindst Maersk og partneren i 2M Alliancen, MSC, der står for en stor del af trafikken mellem Asien og Europa.
Der har ifølge flere maritime medier været eksempler på, at prisen for at få transporteret en 40-fods container fra Asien til Europa er nået op over 10.000 dollar incl. alle tillæg.
I USA klager afskibere over, at de har svært ved at finde lede kapacitet til deres eksport. Spekulationerne går på, at de store rederier prioriterer fylde skibene op med tomme containere, som der er desperat mangel på i Asien. En situation, som ikke ventes at blive normaliseret før engang i februar.
Raterne over Stillehavet holder sit meget høje niveau. For Shanhai-Los Angeles er raterne oppe med 187 pct. sammenlignet med sidste år og for Shanghai-New York er stigningen på 101 pct, ifølge WCI, skriver Lars Jensen.
Redaktionen