Containeralliancer gør ikke noget godt

De mange alliancer mellem containerrederierne løser ikke branchens økonomiske problemer, mener analytiker Doug Hayes fra Morgan Stanley. Kun en fuldstændig konsolidering på øst-vest-ruterne vil bibringe containershipping en ordentlig profitabilitet.

Containerrederierne har dannet fire alliancer, nemlig 2M, Ocean Three, G6 og CKYHE. Disse alliancer er skabt for at øge profitabiliteten i den trængte branche, men Dough Hayes mener ikke, at de vil løse problemerne. Tværtimod risikerer rederierne, at de gør problemerne værre.

Alliancerne reducerer nemlig ikke antallet af pris-sættere, da alliancemedlemmerne ikke har lov til at fastætte fragtraterne i fællesskab. Desuden er der en risiko for, at rederierne vil bruge omkostningsbesparelserne til at reducere fragtraterne.

Den samlede containerskibsfart har siden 2009 tabt fire milliarder dollar akkumuleret, til trods for, at Maersk Line og CMA CGM har haft overskud. Maersk Line øgede således i 2014 sit overskud fra 1,5 milliarder dollar i 2013 til 2,3 milliarder dollar i 2014. Selvom man nok har talt om behovet for rationaliseringer, er der ikke sket nogen storstilede fusioner eller overtagelser, siden Maersk Line overtog P&O Nedlloyd, og Hapag-Lloyd købte CP Ships i 2005.

Fusionen mellem Hapag-Lloyd og CSAV og Hamburg Süds overtagelse af CCNI kan godt give noget stabilitet til nogle af de mindre handelsruter, men der er brug for konsolidering i større skala blandt de store aktører, mener Dough Hayes.

Kilde: Lloyd’s Loading List

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023