Containeralliancer gør ikke noget godt
De mange alliancer mellem containerrederierne løser ikke branchens økonomiske problemer, mener analytiker Doug Hayes fra Morgan Stanley. Kun en fuldstændig konsolidering på øst-vest-ruterne vil bibringe containershipping en ordentlig profitabilitet.
Containerrederierne har dannet fire alliancer, nemlig 2M, Ocean Three, G6 og CKYHE. Disse alliancer er skabt for at øge profitabiliteten i den trængte branche, men Dough Hayes mener ikke, at de vil løse problemerne. Tværtimod risikerer rederierne, at de gør problemerne værre.
Alliancerne reducerer nemlig ikke antallet af pris-sættere, da alliancemedlemmerne ikke har lov til at fastætte fragtraterne i fællesskab. Desuden er der en risiko for, at rederierne vil bruge omkostningsbesparelserne til at reducere fragtraterne.
Den samlede containerskibsfart har siden 2009 tabt fire milliarder dollar akkumuleret, til trods for, at Maersk Line og CMA CGM har haft overskud. Maersk Line øgede således i 2014 sit overskud fra 1,5 milliarder dollar i 2013 til 2,3 milliarder dollar i 2014. Selvom man nok har talt om behovet for rationaliseringer, er der ikke sket nogen storstilede fusioner eller overtagelser, siden Maersk Line overtog P&O Nedlloyd, og Hapag-Lloyd købte CP Ships i 2005.
Fusionen mellem Hapag-Lloyd og CSAV og Hamburg Süds overtagelse af CCNI kan godt give noget stabilitet til nogle af de mindre handelsruter, men der er brug for konsolidering i større skala blandt de store aktører, mener Dough Hayes.
Kilde: Lloyd’s Loading List