CMA CGM-alliance er under opsejling
Efter at Maersk Line og MSC har annonceret deres partnerskab på ruterne Asien-Europa, Asien-Nordamerika og Europa-Nordamerika tyder alt på, at CMA CGM vil slå sig sammen med United Arab Shipping Co og China Shipping Container Lines. Det vurderer flere analytikere.
”Det logiske skridt er en mere omfattende vessel sharing agreement mellem CMA CGM, UASC og CSCL”, siger Lars Jensen fra analysehuset SeaIntel, hvilket bakkes op af Alphaliner, som også peger på UASC og CSCL som de mest sandsynlige partnere. Andre rederier er nemlig enten allerede medlem af en eksisterende alliance, eller de er simpelt hen for små.
De tre rederier tilsammen har en flåde af 20 skibe på 16.000-19.000 TEU, og i alt vil rederierne kunne anvende 154 skibe på gennemsnitligt 8.100 TEU og en samlet kapacitet på 1,3 millioner TEU.
Aftalen mellem Maersk Line og MSC omfatter 185 skibe med en samlet kapacitet på 2,1 millioner TEU fordelt på 21 ruter. Maersk Line forventes at bidrage med cirka 55 procent af den samlede kapacitet, og de 20 Triple E-skibe vil blive en del af alliancen.
Kilde: Lloyd’s Loading List