Christiansborg ser på bæredygtig søfart
Verdens største færgerederi Stena Line, der er blandt frontløberne inden for ny miljøteknologi til færger, havde i dag inviteret folketingspolitikerne i transport- og miljøudvalget til arbejdsmøde på Christiansborg for at diskutere muligheder og udfordringer for bæredygtig færgedrift i fremtiden.
”Mit budskab var, at søfart er den mest bæredygtige transportform, der findes. Vandet har ubegrænset kapacitet og kræver meget mindre investeringer end infrastruktur på land. Derfor er det vigtigt, at vi sammen med politikerne diskuterer, hvordan vi udvikler fremtidens bæredygtige søfart”, siger Niclas Mårtensson, adm. direktør for Stena Line.
Stena Lines pionerprojekt på miljøområdet er den metanoldrevne M/S Stena Germanica, som sejler mellem Göteborg og Kiel. Med den nye teknologi kan udslippet af svovl, NOx og CO2 fra færgen mindskes markant.
Stena Line arbejder også med blandt andet et fremtidsprojekt med batteridrevne færger, og i flere år har der været landstrømsanlæg i forskellige havne for at mindske miljøpåvirkningen.
”Vi investerer meget i at udvikle ny miljøteknologi til vores færger. Med tre færgeruter til Danmark og to færger der sejler under dansk flag, er det vigtigt for os med god dialog med danske politikere, hvilket vi fik lejlighed til i dag”, siger Niclas Mårtensson.
Svenske Stena publicerede i maj sin årlige rapport om bæredygtighed, og den indeholdt gode nyheder for miljøet. Stena Line nedbragte i 2015
sin udledning af svovl med 53 procent i forhold til 2014. Tallet er det samlede resultat for de i alt 34 fartøjer, som opererer inden for SECA-området.
Kilde:
Stena Line