Bulkmarkedet først i balance om 7 - 8 år

Bulkmarkedet står overfor en længerevarende krise med lave fragtrater og faldende/lave second-hand priser som følge af et stærkt stigende udbud af tonnage og en afdæmpning af væksten i tonnagebehovet. Det konkluderer MSR-Consult i en ny prognose.

Selv med en forudsætning om at 30 procent af den nuværende ordrebeholdning annulleres, at der ikke kontraheres yderligere tonnage i de næste par år og at der gennemsnitlig skrottes 500 skibe/år på i alt 26 millioner tons dødvægt i de kommende tre år - vil der først blive balance mellem udbud og efterspørgsel engang i 2018-19.

Dette er hovedbudskabet fra MSR-Consults prognosemodel, der nu tilbydes til virksomheder m.v. med interesser i den maritime sektor.

Modelværktøjet giver brugeren mulighed for at indføje egne værdier for alle væsentlige model-parametre, og således få gennemregnet egne prognoser og udarbejde følsomhedsanalyser ud fra et af MSR leveret basis scenario. Modellen opdateres løbende, og trækker på data fra velestimerede dataleverandører.

Modelberegninger viser f.eks., at øges skrotningen med 100 procent i forhold til basis scenariet, vil balancen indtræde allerede omkring 2015. Men så skal der også skrottes næsten 1.00 skibe svarende til godt 50 mio. tons dødvægt pr. år. Sidste år lå skrotningen på næsten 400 skibe på i alt godt 23 mio. tons dødvægt.

På kort sigt vil indtjeningen med stor sandsynlighed falde tæt på eller under grænseværdien for skibenes daglige faste omkostninger, den såkaldte time charter ækvivalent. Det burde, viser modellen, medføre oplægning af en del af flåden, således at en vis stabilisering omkring dette niveau kan opnår.

Gabet mellem udbud og efterspørgsel vil vedblive at stige gennem 2012 og ind i 13, og først nå et vendepunkt i 2013 eller senere – afhængig af den faktiske udvikling i de afgørende faktorer. Dermed vil fragtraterne falde yderligere og forblive depressive gennem 2012 og 2013 og måske længere. Denne negative udvikling vil smitte af på værdien af de sejlende skibe, second-hand værdien, men vil, forhåbentlig, stimulere skrotningen og annulleringerne og mindske redernes lyst til at kontrahere nye skibe – på trods af værfternes gode tilbud.

Muligheder for kortvarige, betydelige opsving i fragtraterne kan forekomme, f.eks. som følge af sæsonmæssige svingninger i transportbehovet, katastrofer og unormale vejrforhold, som vi så det sidste år i Japan og Australien, samt mere tilfældige forhold omkring en ujævn fordeling af flåden på de forskellige lasteområder kloden rundt, sammenholdt med en ujævn produktion eller efterspørgsel af varerne og laster. Et eksempel herpå så vi sidste år, hvor capesize skibene oplevede en pludselig, markant ratestigning op mod årsskiftet, der dog nu er faldet tilbage.

Prognoser er behæftet med en række usikkerheder, omkring bl.a. den makroøkonomiske udvikling, markedets reaktion på udviklingen vedrørende kontrahering, skrotning og annullering af ordrer m.v. Hertil kommer et svagt statistisk grundlag vedrørende søtransport og tonnagebehov. Det er derfor nødvendigt løbende at opdatere prognosens datagrundlag og forudsætningerne for prognosen, og at have en fleksibel og hurtig-reagerende planlægnings- og beslutningsproces. Her kan MSRs modelværktøj give et værdifuldt bidrag. Man skal dog samtidig være forberedt på overraskelser, for virkeligheden er jo meget mere kompleks end modellen, og kan pludselig udvikle sig i uventede spring.

Finanskrisen og konjunkturnedgangen 2008-09 var ret venlige overfor søtransporten af bulkvarer så som jernmalm, kul, korn m.v. Således faldt transportbehovet kun marginalt fra 2008 til 09, og blev efterfulgt af et markant opsving på 12% i volumen i 2010, især drevet af Kinas importvækst. Sidste år sås en vis afdæmpning af væksten til omkring 5%, som følge af den fortsatte krise i Europa og USA, og som følge af en nedgang i væksten i bl.a. Kina. For 2012 ventes et yderligere fald i væksten til lidt over 3%, hvilket er på linie med den ventede langsigtede trend-vækst på omkring 3½% pr. år frem til 2020.

Til dette billede skal tilføjes den stærke vækst i søtransporten langs den kinesiske kyst, hvor bulkvarer alene i 2011 udgjorde over 500 mio. tons – mod en international søtransport på 3.650 mio. tons. Kina har domineret bulkmarkedet gennem de seneste snart 10 år, og udgør derfor også den største usikkerhedsfaktor, bl.a. i form af en mulig boble i investeringerne, herunder i boliger, som, hvis den brister, vil dæmpe væksten i bulk-transporterne mere end antaget i MSRs basis scenario.

En vigtig faktor, som i højkonjunkturen var medårsag til de meget høje fragtrater, er de fortsatte køproblemer i de store laste- og lossehavne i bl.a. Australien og Kina. Siden 2007, hvor næsten 10% af flåden lå uvirksom i kø i dagevis, er omfanget af ventende skibe faldet til ca. 7% af flåden, eller næsten 37 mio. tons dødvægt, ved udgangen af sidste år. Der ventes en fortsat svagt faldende tendens i køernes længde i takt med, at havnene og den landbaserede infrastrukturs kapacitet øges, og i takt med mere moderate vækstrater i søtransporten og dermed i behovet for havnekapacitet.

Kontraheringen af bulkskibe sidste år udgjorde i alt næsten 26 mio. tons dødvægt (340 skibe), svarende til godt 4% af flåden ved årets begyndelse. Der er således tale om en betragtelig kontrahering, der dog er under en tredjedel af kontraheringen året før på næsten 85 mio. tons dødvægt og langt mindre end kontraheringen i 2007 på næsten 140 mio. tons dødvægt. Kontraheringen fald dog kraftigt hen over året sidste år, idet ca. tre fjerdedele af ordrerne blev registreret i 1. halvår.

Ovennævnte model-antagelse om 0-kontrahering gennem flere år er meget teoretisk, da bl.a. stor værftskapacitet, lave nybygningspriser og mere politiske målsætninger hos visse værfts- og redernationer vil afstedkomme en vis kontrahering. Der ventes dog en lav, eller endog meget lav kontrahering i de kommende år i basis scenariet, som en bruger af model-værktøjet dog vil kunne skrue op og ned for.

Leverancerne af ny tonnage steg yderligere i 2011 i forhold til året før til i alt næsten 100 mio. tons dødvægt, eller 1.150 skibe, svarende til ca. 15½% af den sejlende flåde ved årets begyndelse. Flåden steg således med hele 13½% hen over sidste år fra 545 mio. til 618 mio. tons dødvægt. Dette, sammenholdt med en behovsvækst på omkring 5%, forklarer jo helt klart den faldende tendens i fragtraterne.

Beholdningen af nybygningsordrer hos værfterne er fortsat høj på lige over 200 mio. tons dødvægt, svarende til ca. 32½% af den sejlende flåde ved starten af dette år. Der ventes således en strøm at nye skibe i år, idet dog annulleringer af ordrer samt udskydelser af leveringstidspunktet ventes at modificere antallet af leverancer. Dette er også indlagt i modellens basis scenario.

Skrotningen af bulkskibe sidste år er opgjort til godt 23 mio. tons dødvægt (380 skibe), svarende til knap 4% af flåden i dag, og koncentreret omkring de små handysize skibe (5,6% af flåden), de store capesize skibe (4,3%) og panamax bulkskibene (3,4%), mens relativt færre handymax skibe (1,3%) måtte lade livet sidste år. Der er tale om et historisk højt niveau, der langt overgår skrotningen i 2009 og 10 på hhv. 10 og 6 mio. tons dødvægt.

Bulkskibsflådens gennemsnitsalder er ret lav, ca. 10 år, men alligevel er der et større aldersbetinget potentiale for fremtidig skrotning af bulkskibe, specielt blandt de mindre handysize bulkskibe. Her er andelen af skibe over 24 år oppe på 33%, mens den for de store capesize bulkskibe er helt nede på under 2%. Også for panamax bulkskibenes vedkommende er der tale om en vis ”over-aging”. Totalt set vil skrotningen af bulkskibe fortsætte på et højt niveau så længe fragtraterne er lave, og et niveau på omkring 25 mio. tons dødvægt i gennemsnit over de næste tre år anses for sandsynligt, idet dette dog er usikkert.

Samlet set forventes en stærk vækst i flåden af bulkskibe gennem dette og næste år, baseret på den i dag registrerede mængde af ordrer ved verdens værfter. Selv en omfattende annullering af nybygningsordrer og udfasning af ældre skibe vil, med stor sikkerhed, ikke kunne bringe flådevæksten ned under væksten i tonnagebehovet.

Kilde: MSR-Consult

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

05.08.2025Maritimedanmark.dk

Storm aflyser nordjyske færgeafgange

04.08.2025Maritimedanmark.dk

Skyggeflåde spionerer mod Danmark

02.08.2025Maritimedanmark.dk

Tall Ships Races bliver løftestang for maritimt fremstød

27.07.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib tabte pludselig roret

26.07.2025Maritimedanmark.dk

Grækenland sender bjærgningsskib til Det Røde Hav

25.07.2025Maritimedanmark.dk

Rederi skal betale milliard-erstatning

22.07.2025Maritimedanmark.dk

Krydstogtskibe ramt af deportationer

21.07.2025Maritimedanmark.dk

Flere hundrede passagerer reddet efter brand på færge

Jobmarked

Se alle

Ærøfærgerne

Transportdirektør - Ærø Kommune

Er du Ærø Kommunes nye transportdirektør?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

10.08.2025

Skoleskibet Danmark

Maskinchef til Skoleskibet DANMARK

Vil du være med til at uddanne fremtidens søfolk og sikre teknikken ombord på Skoleskibet DANMARK? MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger maskinmester til en fast stilling med udmønstringer på 1:1 ordning og periodevis arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Maritimedanmark.dk

Salgstalent søges til salg af b2b-medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye kollega hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.09.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course