Brud på gear årsag til helikopterulykke
Den norske havarikommission har offentliggjort en foreløbig rapport om årsagen til helikopterstyrtet den 29. april, hvor 13 personer omkom. Helikopteren var på vej fra en boreplatform i Gullfaks-feltet til Bergen lufthavn, da den styrtede ned ved Turøy, Hordaland.
Havarikommissionen har fundet frem til, at den mest sandsynlige årsag til ulykken var et brud på et af de otte planetgear. Havarikommissionen har hidtil ikke kunnet fastslå, hvordan sprækken opstod, men den synes at have udviklet sig uden, at det blev opdaget af de påkrævede supplerende systemer, som skal varsle om fejl, som er under udvikling.
Den næste opgave for havarikommissionen bliver at fastslå, hvad der var årsag til bruddet og hvad der fik det til at udvikle sig. Samme type gear var involveret i en ulykke i 2015, og havarikommissionen skal derfor fastslå, om der er en kobling her.
De europæiske luftfartsmyndigheder har allerede givet Airbus’ Super Puma helikoptere flyveforbud. Den beslutning tog man efter, at de norske luftfartsmyndigheder havde udstedt et flyveforbud. Der er i Norge angiveligt 21 EC225-helikoptere, altså den type som styrtede ned ved Turøy den 29. april.
Kilde: Den norske havarikommission/Wall Street Journal