Bog: APM Terminals kan blive den største
Over de næste fire år vil APM Terminals investerer 37 milliarder kroner i modernisering af sine containerhavne og opkøb af nye. Investeringer der er så massive, at APM Terminals kan vokse sig til at blive verdens største terminalselskab.
"Rederiets strategi er at gøre APM Terminals til verdens førende globale netværk af havneterminaler, og ser man på ekspansionsplanerne, tyder meget på, at koncernen inden for få år kan rykke frem som verdens største operatør af haveterminaler, " vurderer forfatter Søren Ellemose i bogen 'Hr. Møller', der er en ny bog om A.P. Møller-Mærsk og som udkommer 27. oktober. Det skriver Dagbladet Børsen.
APM Terminals er ifølge bogen den del af rederiet, som skaber det største overskud, selvom det endnu ikke kan ses på grund af de store investeringer.
"Problemerne for containerforretningen i Maersk Line har overskygget succeshistorien om terminalerne, til trods for at APM Terminals er vokset hastigt, har overskud og er en afgørende del af A.P. Møller-Mærsks strategiske satsning i transportbranchen, " siger Ellesmose, der tidligere har skrevet bøger om A.P. Møller- Mærsk, FLSmidth, Dansk Supermarked og Østasiatisk Kompagni.
Terminalbranchen er i dag domineret af fire store selskaber, hvor APM Terminals er nummer fire. DP World fra Dubai er rykket kraftigt frem de senere år, efter at selskabet i 2005 købte CXS World og P&O Ports i 2006. Foran ligger også det Hong Kong-baserede Hutchinson Port Holding og PSA International fra Singapore.
Siden 2007 har APM Terminals været helt udskilt fra Maersk Line. Det er sket, for at selskabet skal fremstå selvstændigt, så APM Terminals ikke bliver opfattet som del af Maersk Line. Ellemose vurderer, at den proces er ved at lykkes, og at APM Terminals vandt markedsandele i 2007. Selskabet betjener i dag omkring 60 andre rederier, men Maersk Line står dog fortsat for ca. 66 pct. af omsætningen.
Kilde: Dagbladet Børsen