Blue Water fragter tankskib i samlesæt
Blue Water Shipping er i gang med en højest utraditionel transportopgave. Den går ud på at fragte et tankskib fra Singapore til Azerbaijan - en tur der bl.a. går via et russisk flodsystem der er alt for smalt og lavvandet til at tankskibet kan passere.
Efter mere end 14 måneders forberedelse begyndte Blue Water Shipping søndag den 11.000 kilometer lange transport af tankskibet, et FSO der kan opbevare ca. 28.000 tons olie.
Tankskibet er bygget på Keppel Singmarines skibsværft i Singapore, hvorfra Blue Water skal arrangere transporten via Det indiske Ocean, Rødehavet, gennem Suez-kanalen til Middelhavet, Sortehavet - og derefter igennem det russiske flodsystem Don-Volga til Det kaspiske Hav og endestationen Baku i Azerbaijan
Bredden på den smalleste sluse i det russiske flodsystem er 17 meter, og den har en max dybgang på 3,00 meter og en max højde på 14,00 meter på grund af broer og elkabler.
Tankskibet er derfor bygget i to moduler med en længde på 132,8 meter, en bredde på 16 meter, en højde på 17 meter og en dybgang på 3 meter. I alt drejer det sig om 2 store selvflydende skrogmoduler, der vejer 4.000 tons per stk.
Dertil kommer, at der skal der transporteres en del udstyr og dele til FSOen, bl.a. helikopterdæk, beboelsesblokke mm. - i alt ca 4.000 tons.
Skrogmodulerne og delene bliver lastet ombord på 2 specielle sværgodsskibe i Singapore. Omladningen foregår i Sortehavet, og de selvflydende skrogmoduler slæbes igennem flodsystemet af slæbebåde, mens de andre dele og udstyr lastes ombord på flodskibe og pramme - og sejles igennem flodsystemet fra Azov til Astrakhan og derfra den sidste vej i Det kaspiske Hav til oliebyen Baku i Azerbaijan. Her svejses skrogdelene sammen før leveringen til kunden, det russiske olieselskab LukOil.
Projektet kan følges på Blue Water Shippings hjemmeside: www.bws.dk - som løbende vil blive opdateret med nye positioner.
Kilde: Blue Water Shipping