Blot en skibslængde fra grundstødning

Det var i absolut sidste øjeblik, at det lykkedes at stabilisere krydstogtskibet Viking Sky´s position, da det var udsat for et blackout, der stoppede alle motorer, i en kraftig storm ud for Norges kyst den 23. marts i år. Det fremgår af Havarikommissionens foreløbige rapport.

Viking Sky fotograferet fra land, da skibet drev mod kysten med 6-7 knob..

Viking Sky havde 915 passagerer og 458 besætningsmedlemmer ombord, da alle skibets motorer kl. 13.58 den 23. marts lukkede ned. Om morgenen var der blevet registeret 18 alarmer for lavt olietryk, der dog ikke førte til nogen reaktion.

Men endnu en alarm var gået kort tid inden motorerne satte ud, en for en.

Skibets befandt sig på det tidspunkt i et notorisk farligt farvand ud for Norges kyst ved Hustadvika i en stormende kuling med bølger på 9-10 meter. Kaptajnen beordrede begge ankre kastet, men lige lidt hjalp det. Skibet drev med 6-7 knob mod kysten og de farlige skær.

Og Viking Sky var ifølge den foreløbige rapport fra den norske havarikommission blot en skibslængde fra at grundstøde, da det omkring 14.30 var lykkedes at få startet to af motorerne, der lige præcis kunne stabilisere skibet og opretholde langsom fart frem.

På det tidspunkt havde kaptajnen slået alarmen, der satte en stor redningsindsats i gang med evakuering af omkring halvdelen af passagerne i helikoptere. Det var for farligt at sætte redningsbådene i vandet, vurderede kaptajnen.

Den første slæbebåd ankom til stedet kl. 16.40, men det var umuligt at få trosser ombord på Viking Sky på grund af stormen. Derfor fortsatte evakueringen natten igennem, indtil vinden næste morgen aftog og det blev muligt at få trosser ombord på skibet, der derefter blev eskorteret til havnen i Molde.

Undersøgelsen af årsagen til blackouten viser, at der var for lidt smøreolie i tankene til dieselgeneratorerne. Niveauerne lå på 28-40 pct. eller blot halvdelen af det niveau, som MAN anbefaler. Det betød, at generatorerne lukkede ned en efter en i løbet af 19 minutter som følge af tab af olietryk på grund af den for lille mængde smøreolie i tankene og skibets rulning i stormen, fremgår det af rapporten.

Da det igen lykkedes at få liv i to af motorerne, havde Viking Sky allerede passeret hen over eller meget tæt på skær blot få meter under havoverfladen og var altså blot en skibslængde - ca. 230 meter - fra en grundstødning, der kunne have blevet fatal.

Læs rapporten fra den norske havarikommission HER.

Kilde:Den norske havarikommission.

CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

Relateret indhold

13.10.2024Maritimedanmark.dk

Bunker One lancerer fysisk LNG-bunkerforsyning

12.10.2024Maritimedanmark.dk

Dansk pirat-historie går verden rundt

11.10.2024Maritimedanmark.dk

Piratangreb på det laveste niveau i 30 år

10.10.2024Maritimedanmark.dk

Borgmester vandt kampen om Samsø´s hurtigfærge

09.10.2024Maritimedanmark.dk

Ny topchef for rederiernes forsikringsselskab

08.10.2024Maritimedanmark.dk

Monjasa-selskab forlænger kontrakt for Wind Evolution

08.10.2024Maritimedanmark.dk

Efter syv uger synes tankskibsbrand at være slukket

08.10.2024Maritimedanmark.dk

Russisk spionskib sejlede mørklagt gennem Danmark

Jobmarked

Se alle

ZITON A/S

ZITON søger Operations Manager til Operationsafdelingen

I ZITON kigger vi ind i en fremtid med vokseværk og derfor skal vi være forberedt og sikre, at vi har de rigtige personer med på holdet. Derfor søger vi en Operations Manager til vores operationsafdeling.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Technical Superintendent, Scandinavia

We are seeking a structured and enthusiastic team player in the Svitzer Scandinavia Technical Team, to assist the vessels, the Technical Team and the rest of the Svitzer organisation with technical and administrative support.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

26.10.2024

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2024

DTU Aqua

1. Styrmand - DTU Aqua

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib? DANA er et forskningsskib bygget primært til fiskeriforskning. Skibet udfører hvert år en række fisketogter for DTU Aqua af typisk 3 – 5 ugers varighed, men udfører også andre typer togter, herunder multifunktionstogter med mange forskellige opgaver, både for DTU Aqua, andre DTU-institutter samt andre universiteter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

13.10.2024

Udviklingsselskabet By & Havn I/S

By & Havn søger Havnefoged til Københavns Havn

Er du erfaren leder med maritim faglig tyngde, - og drømmer du om at løfte sikkerhedsansvaret i hovedstadens havn? Så er det måske dig, som vi leder efter som ny havnefoged i Københavns Havn.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.10.2024

Rømø havn

Ny havnechef til Rømø Havn

Da vores nuværende havnechef har valgt at gå på pension, søger vi en afløser til den ledige stilling som havnechef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.10.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark