BIMCO: Mørke skyer over tørlastmarked
Rederiet Norden forventer, at raterne inden for tørlast gradvist vil blive bedre allerede om to år, men der er stor usikkerhed på markedet. ”Du kan skære usikkerheden i verdensøkonomien ud i tykke skiver”, siger Bimcos chefanalytiker, Peter Sand, til Maritime Danmark.
”Det bliver et meget svært tørlastmarked det næste års tid. Vi forventer en rekordstor skrotning, men vi forventer alligevel en flådevækst. Vi forventer, at der bliver skrottet 40 millioner ton dødvægt i 2016, men vi forventer også, at der bliver leveret nye 50 millioner ton, så det vil i runde tal sige, at der kommer 10 millioner ton mere på markedet. 2017 ser ud til at stige mere end 2016 med hensyn til udbudsvæksten”, siger Peter Sand til Maritime Danmark.
Han forklarer, at der for et par år siden var en optimisme inden for tørlast, som førte til, at der blev bestilt 100 millioner ton ny kapacitet, og det er disse nye skibe, der kommer på markedet i år og til næste år. Bortset fra den ekstra kapacitet, som markedet vil få tilført, er der også generelt stor usikkerhed med hensyn til markedets udvikling.
”Usikkerheden i verdensøkonomien er til at skære i tykke skiver. Den vækstmotor, som har drevet tørlastmarkedet siden 2000, nemlig Kina, er begyndt at gå flad. Derfor er spørgsmålet, hvor vi så skal se hen for at finde vækst. Vi har overvejet Indien, men for eksempel importen af kul til Indien forbliver svag i år. Så der, hvor man er nødt til at se hen, er de traditionelle og lidt tunge tørlastmarkeder i Europa, Japan og USA, der importerer tørlastvarer til vedligehold”, siger Peter Sand, som ikke rigtigt kan se tegn på rateforbedringer i horisonten.
På den korte bane vil man i løbet af året dog nok kunne se en vis forbedring, da første kvartal altid er den tid på året, hvor der er de laveste mængder tørlastvarer, som skal transporteres. Mængderne stiger simpelt hen senere på året, og samtidig vil flådevæksten nok også tage lidt af. Derfor vil andet halvår inden for tørlast nok blive bedre end første halvår uden, at det dog for alvor vil rykke noget.
Redaktionen