Bimco: Emissionsregler vil booste skibsophugningen
Hong Kong-konventionen vil spille en afgørende rolle næste år, når stadig strengere drivhusgasreguleringer udløser en bølge af skibsophugning.
Skærpede miljøregler forventes at føre til en mere end en 100 pct. stigning i antallet af skibe, der sendes til ophugning over det næste årti, ifølge data fra Bimco.
Ved at bruge statistiske data om ophugning og nybygningsinformation har Bimco udviklet en algoritme, der analyserer dataene. Dette tyder på, at mere end 15.000 skibe vil blive sendt til ophugning over de næste ti år, sagde Gudrun Janssens, Bimcos EU-repræsentant, ved Global Maritime Environment Congress på SMM i Hamborg i sidste uge.
Henning Prinzen, der handler skibe klar til ophugning hos Global Marketing Systems (GMS), sagde, at i øjeblikket kan omkring 80 pct. af alle skibe genanvendes, og ophuggere forsøger at genbruge alt udstyr, møbler og andre apparater om bord.
"Men du må acceptere, at nogle dele ikke kan genbruges eller genanvendes, og at der altid vil være noget affald," tilføjede han ifølge Seatrade Maritime News.
Bimco opdaterer nu sin genbrugskontrakt, kendt som Recyclecon, nu hvor Hong Kong-konventionen træder i kraft, sagde Janssens. Hun tilføjede dog, at Bimco har hørt fra ophugningsværfterne, at få ejere sælger skibe med overholdelse af Hong Kong-konventionen.
"Vi skal arbejde mere med dette," tilføjede hun.
-emte