Bidende kulde sender isbrydere i aktion
Danmark fryser i disse dage, men kuldegraderne er i modsætning til højere mod nord ikke til gene for skibstrafikken. I toppen af Den Botniske Bugt samler isen sig derimod nu i en grad, der har fået isbryderne til at rykke ud. Den finske isbryder Otso ankommer i dag.
Den nu 36 år gamle finske isbryder Otso forlod Helsingfors den 11. december med kurs mod Bottenbugten i toppen af Den Botniske Bugt, hvor den fra i dag skal sikre sejladsen fra og til havnene i de finske byer Torneå, Kemi og Uleåborg, skriver Sjöfartstidningen.
Her trådte de første restriktioner for skibe i kraft fra 1. december, hvor kun skibe med isklasse II på mindst 2.000 dwt. fik lov til at sejle. På den svenske side blev de samme restriktioner indført ved Luleå og Karlborg den 5. december og fra mandag kom et par byer mere på.
Den 2. december meddelte Sjöfartsverket i Sverige, at den svenske isbryder Ale er gjort klar til den nye sæson og kan sættes ind med få timers varsel for at assistere skibe i bugten. Den finske isbryder på 9.222 tons med en længde på 99 meter er bygget til Polarklasse 4 og kan holde en fart på 10 knob i 0,8 meter tyk is.
Den svenske isbryder Ale, der er bygget i 1973, er med en længde på 49 meter væsentligt mindre og er i stand til at bryde is på 0,3 meter med en fart på 3 knob.
Det er som regel Ale, der kommer først i gang og sidst hjem i vintersæsonen, oplyser Sjöfartsverket.
Kilde: Sjöfartstidningen.