Bergensfjord blev Årets danske skib 2014
Rederiet Fjord Line’s store cruisefærge Bergensfjord blev onsdag kåret til Årets danske skib 2014 ved Danish Maritime Fair i Bella Center. Ikke mindst rederiets bestræbelser på at løse skibsfartens miljøproblemer med den nye færge gjorde, at Bergensfjord vandt foran de fire andre nominerede danske skibe.
”Der er tale om et helt specielt fartøj, fordi det udelukkende bliver drevet frem af naturgas. De fleste andre skibe, der sejler på naturgas, bruger olien til at tænde for gassen, men Bergensfjord sejler 100 procent på flydende naturgas. Sammen med søsterskibet Stavangerfjord er det verdens største LNG-drevne skib”, sagde Hans-Otto Kristensen, chefkonsulent i Danmarks Rederiforening, som overrakte prisen til Gert Balling fra Fjord Line.
”CO2-udslippet reduceres med 20 procent, NOX-udslippet reduceres med 80 procent, og dermed lever skibet op til Tier III, som vil være standard om et par år. Der er intet udslip af svovl-oxider, og der er et meget lavt udslip af partikler. Lige netop partikler bliver det næste trin, som skibsfarten bliver tvunget ud i. Med dette skib har rederiet løst de miljøproblemer, som skibsfarten står over for”, sagde Hans-Otto Kristensen videre i sin begrundelse for, at valget var faldet på Bergensfjord.
”Der er diskussionerne om konen og æggene, hvad kom først. Problemet har været, at man ikke ville begynde at bygge infrastrukturen, førend at der var nogle færger, som skulle bunkre naturgas. Fjord Line har sørget for, at vi nu kan bunkre naturgas i både Danmark og Norge”, tilføjede Hans-Otto Kristensen.
De andre nominerede skibe var ro/ro-skibet Ark Germania, der tilhører DFDS Seaways, Nordens tørlastskib Nord Geranium, A2SEA’s installationsskib til havmøller Sea Challenger samt det 24 meter lange Swath-fartøj i kulfiber Lina, der er bygget af Danish Yachts i Skagen.
Dommerpanelet blev ledet af Bo Cerup-Simonsen og bestod derudover af Thomas Knudsen, MAN Diesel & Turbo, Per Jørgensen fra Maskinmestrenes Forening, Anders Ørgaard, OSK-Shiptech samt Klaus Kjærulff og Henrik Bach.
Redaktionen