Bedre vilkår for danske sandsugere
Et bredt flertal af Folketingets partier har vedtaget en lov der sikrer bedre vilkår og mere fair konkurrence for danske sandsugere. Loven indebærer at refusionssatsen hæves, og at reglerne for hvilke søtransportaktiviter, der er refusionsberretigede, ændres
Arkivfoto.
”Den maritime sektor er i hård international konkurrence. Derfor er jeg glad for, at vi i dag er blevet enige om et forslag, der bringer støtten tilbage på et niveau, der svarer til tidligere, og som sikrer sandsugere bedre vilkår og fair konkurrence”, siger skatteminister Jeppe Bruus.
Helt konkret er partierne blevet enige om at forhøje refusionssatsen fra 35 til 37 pct., at basere vurderingen af, hvilke aktiviteter der er refusionsberettigede, på mere objektive kriterier ved at ændre reglerne om »begrænset fart« for sandsugere, og at lempe fortolkningen af 50-procentskravet, så danske rederier fremover kan opnå fuld refusion, når der udføres søtransport i mere end 50 pct. af driftstiden.
Ændringerne skal bidrage til at skabe lige konkurrencevilkår inden for EU og EØS, samtidig med at konkurrenceevnen over for tredjelande forbedres.
”Selvom det kan lyde meget teknisk, så er det en ændring, som har en ret stor betydning for flere af vores medlemmer. Vi har arbejdet længe for at få ændret rammevilkårene, så de svarer til vilkårene for udenlandske rederier, og det er nu lykkes”, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.
Refusionsordningen for sandsugere medfører overordnet, at søfolk, der arbejder om bord på sandsugere, beskattes efter de almindelige regler - dog med adgang til sømandsfradrag. Efterfølgende kan et rederi, der udøver virksomhed med sandsugning mv., få refunderet et beløb, der maksimalt svarer til de indkomstskatter, som pålignes søfolkenes lønindkomst, hvis betingelserne for at anvende ordningen er opfyldt.
”Vi er meget glade for vedtagelsen af lovforslaget om ændringen af refusionsordningen for danske søfolk og sandsugere. Da vi begår os i en industri præget af hård international konkurrence, er vi begejstrede for at kunne drive virksomhed på lige vilkår med vores europæiske konkurrenter”, siger Jeanette Rohde, adm. direktør for Rohde Nielsen.
Det var på baggrund af krav fra EU-Kommissionen, at de fartøjer, som bl.a. holder sejlrender fri og sandfodrer kyster, i 2019 blev ramt af en række ændringer, der reducerede støtten efter refusionsordningen. Det har forringet konkurrenceevnen for danske sandsugere.
”Det er min forhåbning, at ændringerne vil være med til at fastholde og tiltrække sandsugningsfartøjer under dansk flag, og at det vil bidrage til at skabe vækst og sikre arbejdspladser hos rederierne og i tilknyttede erhverv”, siger Jeppe Bruus.
Refusionsordningen indebærer statsstøtte til sandsugerrederierne, og ændringerne af ordningen er blevet godkendt af EU-Kommissionen, så de kan sættes i kraft med virkning fra og med 1. januar 2022.
Redaktionen