Banker på vej med klimakrav til rederier
En sammenslutning af store banker, der repræsenterer udlån på omkring 100 mia. dollar, vil nu for første gang stille klimakrav til rederier, når de overvejer udlån. Blandt dem er Danske Bank, Nordea og Danmarks Skibskredit.
Bankerne har sammen med bl.a. A.P. Møller Maersk, Lloyd´s Register og andre ledende spillere i industrien opstillet en række kriterier under navnet “The Poseidon Principles”, der skal følges ved fremtidige udlån.
Målet er at understøtte IMO´s strategi vedrørende nedbringelse af skibsfartens udledning af drivhusgasser, der blev vedtaget i april 2018.
“Som banker erkender vi, at vores rolle i shippingindustrien gør det muligt for os at fremme anvarlig forvaltning af miljøet gennem hele den globale maritime værdikæde. Poseidon principperne vil ikke alene tjene vores institutioner i forhold til at forbedre den strategiske beslutningstagning, men vil også forme en bedre fremtid for shippingindustrien og vores samfund,” udtaler Michael Parker, der er chef for shipping og logistik i storbanken Citi og formand for Poseidon-udvalget.
Poseidon principperne skal medvirke til at industrien når målet om at reducere den årlige udledningen af drivhusgasser med mindst 50 pct. i 2050 i forhold til udledningen i 2008.
Principperne udgør et fælles fundament i forhold til kvantitativt at vurdere og oplyse om, hvorvidt
finansieringsinstitutternes udlånsporteføljer er i overensstemmelse med de vedtagne klimamål. På den måde tjener de også som et vigtigt redskab til at håndtere kritiske investeringsrisici, hedder det i en pressemeddelelse fra Global Maritime Forum.
Principperne kan justeres i forhold til de fremtidige klima-krav, der måtte blive vedtaget. Poseidon principperne har fra starten opnået tilslutning fra Citi, Societe Generale, DNB, ABN Amro, Amsterdam Trade Bank, Credit Agricole CIB, Danmarks Skibskredit, Danske Bank, DVB, ING og Nordea. Bankerne repræsenterer tilsammen omkring 20 pct. af den globale skibsfinansierings portefølje.
Principperne er udviklet af Citi, Societe Generale og DNB sammen emd A.P. Møller - Maersk, Cargill, Euronav, Lloyd´s Register og Watson Farley & Williams.
Kilde: Global Maritime Forum