Australsk skole vil købe danske isbrydere
De tre danske isbryder, Thorbjørn, Isbjørn og Danbjørn, som alle har været oplagt i Frederikshavn, efter at folketinget besluttede at sælge dem, da de i adskillige år ikke har været i brug, kan nu være på vej til at blive solgt til en australsk søfartsskole.
”Vi er en gruppe mennesker omkring søfartsskolen her i Adelaide, som arbejder på projektet, og vi har blandt andet sendt en henvendelse til Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary og håber, at kronprinsparret vil være protektor for isbryderne, der skal have hjemhavn i Marys fødeby, Hobart på Tasmanien”, fortæller Thomas Gaardbo Pedersen i telefonen fra Australien til nordjyske.dk.
Den australske søfartsskole, Adelaide Nautical College & College on Murray, forsøger at skaffe penge til at købe de tre isbrydere, der skal hjælpe med dels at uddanne australske søfolk og samtidig bryde is ved Antarkis.
Thomas Gaardbo Pedersen er født i Mosbjerg ved Sindal i 1977 og uddannet på Skagen Skipperskole. Efter seks år i Søværnet rejste han i 2006 til Australien. Her arbejde han på slæbebåde og isbrydere for Devine Marine Group i Sydney. Han er rådgiver for den australske søfartsskoles vedrørende købet af de tre isbrydere.
Den australske regering vil bygge en ny isbryder til arbejdet i Det Sydlige Stillehav og Antarktis. Men folkene bag Adelaide Nautical College vil med økonomisk hjælp fra fonde og virksomheder købe de tre danske isbrydere, som skal bruges i de fem-seks år der går inden den nye isbryder kommer i drift.
”Vi tror, vi kan bidrage til at genopbygge kompetence og kvalitet hos de australske søfolk og uddanne besætningen til isbryderne og den australske handelsflåde. På Sydpolen er der store oprydningsopgaver efter de mange turister og et stort behov for skibe, der kan sørge for isfrit farvand for de mange krydstogtskibe hernede”, siger Thomas Gaardbo Pedersen.
Adelaide Nautical College skal stå for driften og yde støtte til nødberedskab, redningsaktioner, eftersøgning, overførsel af mandskab, toldpatrulje samt assistere ved bekæmpelse af forurening til søs.
Handelen skal afsluttes inden udgangen af 2014, og tre måneder senere skal isbryderne være klar til drift i australsk farvand. De danske isbrydere har godt nok ligget stille i nogle år, men har alligevel hele tiden været vedligeholdt, så de meget hurtigt er klar til brug.
Kilde: nordjyske.dk