Austal skal bygge brint-katamaran til Gotland

Det australske værft har underskrevet en udviklingsaftale med det svenske Gotland Company om design og bygning af næste generations hurtigfærge, der bliver i stand til at sejle på fossilfrie brændstoffer som brint.

Brint bliver den grønne løsning på Gotland Company´s kommende katamaran. Ill.: Austal..

Den 130 meter lange katamaran skal

indsættes på ruten mellem det svenske fastland og Gotland og have plads til 1.650 passager og 450 biler, der kan blive transporteret med en hastighed på op til 35 knob, skriver gCaptain.

Ifølge aftalen skal Austal og rederiet samarbejde om om designet af hurtigfærgen, der bliver udstyret med en multi-fuel løsning, der gør det muligt for den at operere med brint og andre fossilfrie brændstoffer.

Ifølge Austals direktør, Paddy Gregg, bekræfter samarbejdet, at værftet er klar til at designe en ny hydrogen-drevet katamaran, der kan vise en vej til at opnå netto-nul udledning fra højhastighedsfærger.

Gotland Company´s CEO, Håkan Johansson, siger, at den nye højhastigheds-katamaran er et vigtigt skridt på selskabets klima-rejse.

“Vi er i gang med at udviklingen vores fremtidige skibe, og i 2022 præsenterede vi den anden skibs-model i vores Horizon-serie: Gotland Horizon X. Denne højhastigheds-katamaran kan drives af hydrogen og andre fossil-frie brændstoffer,” siger direktøren.

Den kommende “grønne” hurtigfærge vil kunne tage turen mellem fastlandet og Gotland på under tre timer. Hvornår den bliver klar til indsættelse, er der foreløbig ingen oplysninger om.

Austal-værftets produkter er velkendte i Danmark, hvor værftet har leveret katamaraner til Molslinjen.

Den nyeste - Express 5 - der er den største katamaranfærge i verden, er i øjeblikket på vej til Danmark, hvor den skal indsættes på Bornholmlinjen.

Kilde: gCaptain

Artikler

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Verdens første selvsejlende, elektriske færge er sat i drift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil teste biobrændstof til tog

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

DSV køber el-lastbiler finansieret af intern CO2-afgift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Global klimaafgift bør gå til u-lande

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Terntank og Kongsberg hædret på Nor-Shipping med Next Generation Ship Award

08.06.2023|Maritimedanmark.dk

Hurtigruten afslører koncept for batteri- og vinddrevet krydstogtskib

Copyright 2023