Årsagen til Golden Ray forlis fundet
Det var unøjagtige stabilitets-beregninger, der var årsagen til biltransportskibet Golden Ray´s forlis, der resulterede i skader til 200 mio. dollar og en af verdens længstvarende og besværligste oprydninger. Forliset skete for godt to år siden, og de sidste rester er endnu ikke fjernet.
Det er USA´s nationale transportsikkerheds-board (NTSB), der nu har fastslået årsagen til forliset i St. Simons Sound tæt på Brunswick i Georgia.
Der var blot gået 40 min. fra Golden Rays afsejling fra havnen i Brunswick, da det kæntrede. Alle 23 besætningsmedlemmer og lodsen om bord blev reddet, selvom fire dog var spærret inde i skibet i næsten 40 timer.
To besætningsmedlemmer blev alvorligt kvæstet, mens skibet blev erklæret totalskadet - værdi 62,5 mio. dollar - mens også lasten på mere end 4.100 biler til en værdi af 142 mio. dollar gik tabt.
Siden er der blevet brugt millioner af dollar på skære vraget i skiver, fjerne det og efterfølgende oprense vand og kyster for bunkerolie og andet affald fra skibet.
NTSB´s efterforskning peger på, at årsagen til forliset formentlig skyldtes, at overstyrmanden indtastede forkerte ballast-mængder i skibets program for stabilitetsberegning.
“Det førte til en forkert bestemmelse af fartøjets stabilitet og førte til, at skibet ikke kunne modvirke de kræfter, der blev udløst under et sving, da det var på vej ud af havnen i Brunswick gennem St. Simons Sound,” hedder det i rapporten fra NTSB.
Mangel på effektive procedurer fra skibets operatør i forhold til at verificering af stabilitetsberegningerne bidrog også til ulykken, siger NTSB, der konkluderer, at Golden Ray ikke overholdt de internationale stabilitets-standarder ved afsejlingen og havde mindre stabilitet end overstyrmanden havde beregnet.
Kilde: Riviera