Armlægning om klimaforslag på vej

Der er lagt op til intense diskussioner, når deltagere fra 173 lande fra i morgen samles hos IMO i London for at diskutere klima-tiltag for skibsfarten. Skal skibene reducere hastigheden - eller skal motorkraften reduceres for at nedbringe CO2-udledningen?

Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier..

Den danske delegation, der bl.a. tæller Danske Rederier, afviser det franske forslag om at sætte hastighedsbegrænsninger på skibe i jagten på lavere CO2-udledning, hvor IMO har forpligtet sig til at nå en 50 pct. reduktion i 2050.

Forslaget er et blandt mange, der skal diskuteres i de kommende dage, når IMO-medlemmerne mødes til et arbejdsmøde i London.

“Forslaget om at reducere hastigheden på på kort sigt ganske vist reducere CO2-udledningen om omkring 20 pct., men den straffer de rederier, der allerede har investeret i at nedbringe udledningerne og forslaget vil på længere sigt ikke bringe os til målet, fordi det vil betyde, at der bliver brug for flere skibe,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier til Maritime Danmark.

Danske Rederier støtter i stedet et forslag om en begrænsning af motoreffekten. ”Vi ser en begrænsning af motorkraften på skibene som ét af flere værktøjer, som skibsejerne kan vælge. Designet rigtigt kan begrænsning af motorkraften bidrage til reelle reduktioner af CO2-udledningen. Vi kan imidlertid ikke støtte, at alle skibe skal reducere det samme uanset deres aktuelle udledning. Det vil straffe de, der allerede har nedbragt deres udledninger eller købt nye skibe, dobbelt,” siger Maria Skipper Schwenn.

Arbejdsmødet skal ifølge direktøren sætte en retning for det videre arbejde i jagten på reduktionen af skibsfartens udledning af drivhusgasser. Efter det næste arbejdsmøde i marts er det forventningen, at en bindende beslutning om midlerne for at nå målet, kan blive truffet i IMO´s Marine Environment Protection Committee (MEPC) næste efterår.

Ifølge Maria Skipper Schwenn har alle lande i den senere tid rykket sig i forhold til, at IMO skal kunne nå i mål i forhold til ambitionen om at skibsfarten skal reducere udledningen af drivhusgasser med 50 pct. i 2050.

“Det gælder også lande som Indien og flere sydamerikanske lande, der tidligere har været tilbageholdende,” siger hun.

Et af de endnu åbne spørgsmål er, hvordan USA, der er en vigtig spiller i udviklingen, vil stille sig. “Jeg kender ikke deres mandat, men håber, at de vil bidrage postivt på trods af USA´s udtræden af paris-aftalen,” siger Maria Skipper Schwenn.

Ud over Danske Rederier deltager også Maersk, DFDS, MAN og DTU i den danske delegation til arbejdsmødet, hvor også Danske Maritime er repræsenteret.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Million-donation til Aarhus Maskinmesterskole

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller 20 nye LNG-drevne containerskibe

30.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvaret anviste Yi Peng 3 ankerplads

29.11.2024Maritimedanmark.dk

Søren Skou får nyt toppost

29.11.2024Maritimedanmark.dk

Kombardo Expressen bliver til Bornholm Expressen

29.11.2024Maritimedanmark.dk

Det norske rederi Hurtigruten får ny ejer

29.11.2024Maritimedanmark.dk

Kina: Vi vil samarbejde om Yi Peng 3

29.11.2024Maritimedanmark.dk

Fem reddet fra brændende skib i Østersøen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark