APM vil købe logistik & servicevirksomheder
Maersk vil accelerere hastigheden på transformationen til en rendyrket logistik- og transportvirksomhed gennem opkøb af virksomheder inden for logistik og service. Det fastslog formanden for A.P. Møller - Maersk bestyrelsen, Jim Hagemann Snabe, i sin beretning til generalforsamlingen i dag.
Maersk er størst på container shipping på havet gennem Ocean og har også godt fat i terminal-området. Det er godt, fastslog Jim Hagemann Snabe, men tilføjede, at Ocean også er det område i værdikæden, der har den laveste indtjening og den laveste vækst.
Logistikken på landjorden til og fra terminalerne er der i mod det område, der har god vækst og lønsomhed og derfor et fokusområde for A.P. Møller - Maersk i fremtiden. “Det er vores ambition at vokse vores forretning markant i disse områder i de kommende år,” fastslog Jim Hagemann Snabe.
Ocean-andelen udgør 70 pct. af omsætningen i Maersk og dermed vil yderligere effektiviseringer betyde meget for at forbedre selskabets afkast på kort sigt. “Sideløbende med det skal vi vokse vores andel af non-ocean-segmentet, hvor vi kan skabe lønsom vækst og samtidig reducere vores afhængighed af raterne på havet,” sagde formanden.
I beretningen beskrev formanden transformationen af virksomheden som bygningen af et hus. Det stærke fundament er seperationen af de energirelaterede virksomheder, som han betegnede som vel afsluttet. Maersk Tankers og Maersk Oil er solgt for i alt 9 mia. dollar, mens Drilling står foran en udskillelse og børsnotering. Maersk Supply lykkedes det ikke at komme af med, men det udskilles i et særligt selskab.
“Næste led er opbygning af stueetagen - at skabe et solidt grundlag for den fremtidige integrerede transport og logistikvirksomhed A.P. Møller -Maersk.
Dette består for det første i deltagelse i konsolideringen i industrien gennem vores opkøb af Hamburg Süd. Samtidig skal vi integrere de forskellige enheder så de arbejder tæt sammen for at levere integrerede løsninger til vores kunder. Dernæst skal vi reducere vores gæld for at sikre, at A.P. Møller - Maersk har den nødvendige finansielle styrke til både at foretage de nødvendige investeringer i fremtiden og til at foretage udbetalinger af dele af værdiskabelsen til vores aktionærer,” sagde formanden.
Den sidste del i integrations-huset er taget, hvor digitaliseringen af virksomheden er helt central. "Digitaliseringen er afgørende for,
at vi kan simplificere og automatisere vores processer og give kunden direkte adgang til vores produkter og services online. Samtidig skal vi digitalisere branchen bl.a. ved at digitalisere de mange manuelle papirstrømme på en digital platform, så hele branchen kan blive mere effektiv,” sagde Hagemann Snabe.
Og endelig skal byggeriet fuldendes ved at supplere den organiske vækst med opkøb inden for logistik og service området, lod han forstå.
Formanden understregede, at selskabet er igennem en lang og krævende proces uden hurtige genveje. “Men kunderne kan lide vores strategi,” sagde han med henvisning til kundeundersøgelser. Jim Hagemann Snabe betegnede A.P. Møller - Maersk´s finansielle resultater i 2018 som “ikke tilfredsstillende”, men pegede på, at det i høj grad skyldes ugunstig udvikling i såvel rater som oliepris. “Det er derfor vigtigt, at vi kan måle, at vi bliver bedre inden for de områder, der er afgørende for vores strategi og fremtid. Det er ikke nok, at vi er heldige med eksterne faktorer i den traditionelle forretning,” sagde formanden.
Bestyrelsen indstiller, at der udbetales et udbytte på 150 kr. pr. aktie, samme niveau som året før.
Redaktionen
Læse om regnskabsresultatet for 2018 HER