Andrea Dorias forlis for 50 år siden

For 50 år siden var et andet stort italiensk passagerskib centrum for hele verdens opmærksomhed. Det skete, da den italienske liner Adrea Doria i tæt tåge kolliderede med den svenske liner Stockholm, 300 sømil øst for New York. 46 mennesker omkom.

Natten til den 26. juli 1956 var Adrea Doria ved at nærme sig sit mål New York, efter en sejlads over Atlanten der var begyndt i Genova 9 dage tidligere. Om bord befandt sig 1.134 passagerer og 572 besætningsmedlemmer.

Der var tæt tåge i farvandet, og selv om kaptajnen havde nedsat hastigheden en anelse, sejlede det store skib fortsat med 20 knob i det stærkt trafikerede farvand. Andrea Dorias 58-årige kaptajn Piero Calamai satte sin lid til skibets radar.

Formiddagen forinden havde den svenske liner Stockholm forladt New York med kurs mod Europa. Sidst på aftenen befandt den sig i samme farvand som Andrea Doria, med nedsat fart på grund af den tætte tåge, men i modstrid til en stående ordre, befandt skibets kaptajn sig ikke på broen på trods af den dårlige sigtbarhed. Også svenskerne satte deres lid til radaren.

Ifølge de internationale søvejsregler skal et skib kunne stoppe på halvdelen af den sigtbare distance. Denne regel bliver dog kun sjældent overholdt. Det gjorde den heller ikke i dette tilfælde.

Ved det senere søforhør viste det sig, at den italienske kaptajn kun havde ringe viden om hvordan radaren fungerede. Heller ikke den svenske radar var indstillet korrekt.

Resultatet blev, at de to skibe opdagede hinanden for sent til at de kunne dreje af. Stockholm vædrede Andrea Doria og efterlod så stort et hul i skibets side, at Adrea Doria sank den efterfølgende dag.

Langt hovedparten af de godt 1.700 passagerer og besætningsmedlemmer på Andrea Doria blev reddet af tililende skibe, men 46 mennesker omkom.

Kaptajn Calamai fik efterfølgende stor ros for sin håndtering af evakueringen af Andrea Doria, men vel vidende at det var hans fejltagelser der havde ført til ulykken, insisterede han på at gå ned med sit skib. Det lykkedes dog i sidste øjeblik besætningen at overtale Calamai til at forlade skibet, hvilken han gjorde som sidste mand.

Calamai blev aldrig straffet for sine fejltagelser, men han fik ikke en kommando igen.

Redaktionen

Se video af Andrea Doria og forliset herunder:

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

08.09.2025Maritimedanmark.dk

Hollandsk fragtskib på grund i Nordvestpassagen

08.09.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler afslutter test af Wind Ally – endnu et er på vej

08.09.2025Maritimedanmark.dk

Danmark har 3. største kommercielle flåde i NATO

06.09.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første ammoniakdrevne containerskib påbegyndt

06.09.2025Maritimedanmark.dk

Kina åbner containerrute via Nordøstpassagen

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Venezuelanske jagerfly tæt på amerikansk destroyer

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Portugisiske specialstyrker stormer containerskib

04.09.2025SEA HEALTH & WELFARE

Sponseret

Handelsflådens Arbejdsmiljøtjeneste klar til at bistå rederier og besætninger med at få bugt med chikane og mobning

Jobmarked

Se alle

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle