Analytikere slår igen mod Biden angreb

Danske Lars Jensen fra Vespucci Maritime er en af de analytikere, der slår tilbage mod præsident Joe Bidens hårde angreb på verdens største containerrederier, der nærmest beskyldes for at være en af hovedårsagerne til den amerikanske inflation på grund af de meget høje fragtrater.

Præsident Joe Biden rasede mod de ni største containerrederier i en tale fredag. Nu svarer analytikere igen. Foto: White House..

Den amerikanske præsident opfordrede senest i en tale fredag på havnen i Los Angeles den amerikanske Kongres til at “slå ned på” de “ni udenlandsk ejede” containerrederier i tre konsortier, der har “hævet deres priser med helt op til 1000 pct. under pandemien”.

“En gang i mellem kan noget gøre dig så vred, at du få lyst til at slå,” lød det fra præsidenten, der med en ny lov, der allerede er godkendt i Senatet, vil gøre det muligt for de amerikanske myndigheder at stoppe containerraternes himmelflugt.

Men det mere end antydede prissamarbejde mellem de ni rederier i tre konsortier eksisterer ikke. Det slog Bidens egen myndighed, Federal Maritime Commisison (FMC), fast for få dage siden efter en omfattende to år lang gennemgang.

“Det er bekymrende, når der ikke er sammenhæng mellem de hårde data og egen retorik for folk i magtpositioner,” skriver Lars Jensen i en kommentar på Linkedin med henvisning til, at præsidenten lige glemte, at der også er 13 andre rederier, der sejler på ruterne mellem Asien og USA og har stået for 30 pct. af transporterne til USA i år til dato.

“Hvis du ender med at føre politik på baggrund af fejlagtige data, er det meget sandsynligt, at du gør en slem situation endnu værre,” tilføjer han.

Joe Biden kæmper indædt

- men foreløbig forgæves - for at tøjle den høje amerikanske inflation og har brug for nogen at skyde skylden på.

Men problemerne er primært amerikanske, mener Arjun Vikram-Singh fra container konsulentfirmaet QuantumBSO ifølge Splash:

“Denne krise har du selv skabt, Sir - dine havne, infrastruktur,

politik og efterspørgsel. At bagvaske de containerrederier, der bogstavelig talt fodrer Amerika, vil ikke gøre situationen bedre,” skriver han i en kommentar til præsidentens udbrud.

USA´s skrantende infrastruktur, hvor havne og veje ikke er blevet vedligeholdt og moderniseret i årevis, har - sammen med containerterminalernes begrænsede åbningstider sammenlignet med terminalerne i Asien - ifølge analytikere og rederier været medvirkende til den voldsomme overbelastning under pandemien.

“Containerrederierne er det perfekte mål, når der er behov for at give nogen skylden for de aktuelle problemer - især når de er “udenlandsk ejede”. Men den rigtige løsning ligger i en politik, der kan forbedre de interne problemer,” skriver Sea Intelligence i deres seneste ugerapport.

Kilde: TradeWinds og Splash.

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023