Analyse: Risikoen for olieudslip begrænset

En helt ny analyse fra Forsvarsministeriet viser, at det statistisk set kun er muligt at opsamle 10 - 20 procent af olien ved et udslip. Det skyldes at vejrforholdene ofte gør det vanskeligt eller direkte umuligt, at inddæmme og opsamle olien.

Analysen, der er udarbejdet af COWI, viser også, at det er meget krævende at forbedre beredskabet. Selv hvis de danske miljøskibe kunne komme hurtigere frem end nu, og hvis Danmark fordoblede mængden af flydespærringer, ville beredskabet mod olieforurening ikke blive væsentligt bedre.

Alligevel er risikoen for oliedækkede danske strande og indsmurte havfugle begrænset. Det skyldes ifølge analysen, en konstant overvågning fra Søværnet skibe, miljøfly, satellitter og mere end 6000 frivillige havmiljøvogtere.

Men også at de danske farvande er sikre at sejle i. Ruterne igennem Danmark er godt afmærkede. Og skibene bliver ikke alene overvåget af søværnet. De bliver også vejledt.

"Siden 1. oktober sidste år har vi i Storebælt givet sejladsvejledning i stedet for overvågning. Vi har nu mulighed for at kalde skibene op og råde dem til, hvordan de skal sejle gennem Storebælt. Det ser vi som et vigtigt skridt. Samtidig har vi udvidet det geografiske område for VTS i Storebælt, så den intensiverede overvågning dækker et meget større område", siger Stefan Neubauer Andersen fra Søværnets Operative Kommando.

Stefan Neubauer Andersen fortæller, at større skibe der sejler igennem danske farvande kaldes op og rådes til at tage lods om bord, jævnfør den Internationale Maritime Organisations anbefalinger.

Vælger de alligevel ikke at tage lods om bord, får de at vide, at Søværnets Operative Kommando holder særligt øje med dem. Og at deres manglende lyst til at tage lods ombord vil blive meddelt deres hjemland. Den øgede indsats på dette område har væsentligt fremmet villigheden til at tage lods.

Hvis ulykken alligevel sker og olie flyder mod de danske kyster, er det ikke alene det danske beredskab, der sættes ind. Hverken Danmark eller de øvrige lande omkring Østersøen, har alene den nødvendige kapacitet til at håndtere en større forurening. Derfor hjælper de hinanden.

"Vi plejer at sige, at vi er heldige, at vi tilhører Østersøregionen. Det er det bedst regulerede område i verden inden for havmiljø. Derudover har vi gode aftaler med Tyskland og Sverige om at hjælpe hinanden. Vores forskellige kapacitet supplerer hinanden godt og vi øver hver år sammen", siger Stefan Neubauer Andersen.

Kilde: Forsvarskommandoen

Der har i dens seneste uge været rejst kritik af det danske olieberedskab. Det er sket med henvisning til, at Danmark - sammenlignet med vore nabolande - kun råder over et mindre og til dels forældet miljøberedskab til søs.

Redaktionen

Relateret indhold

06.05.2024Maritimedanmark.dk

Fejl udsætter fuld produktion fra Tyra-feltet

06.05.2024Maritimedanmark.dk

Alle kan nu få adgang til satellitdata om jordens tilstand

04.05.2024Maritimedanmark.dk

Sundbusserne indsætter endnu en færge

03.05.2024Maritimedanmark.dk

Rusland truer Danmark med gengældelse

03.05.2024Maritimedanmark.dk

Ny topchef i Samsø Rederi

03.05.2024Maritimedanmark.dk

Ærøxpressen fik underskud på 4 mio. kr.

03.05.2024Maritimedanmark.dk

Rix Munte flyttet fra ulykkesstedet

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Ny rapport afslører flere problemer på fregat

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Shipping Trainee

Are you dreaming of unfolding your talent and to work with shipping in an international agency company where no two days are alike? Then we can offer you an exciting and developing apprenticeship at Leth Danish Straits a subsidiary to Leth and Inchcape Shipping Services.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

23.05.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark