Analyse: Risikoen for olieudslip begrænset

En helt ny analyse fra Forsvarsministeriet viser, at det statistisk set kun er muligt at opsamle 10 - 20 procent af olien ved et udslip. Det skyldes at vejrforholdene ofte gør det vanskeligt eller direkte umuligt, at inddæmme og opsamle olien.

Analysen, der er udarbejdet af COWI, viser også, at det er meget krævende at forbedre beredskabet. Selv hvis de danske miljøskibe kunne komme hurtigere frem end nu, og hvis Danmark fordoblede mængden af flydespærringer, ville beredskabet mod olieforurening ikke blive væsentligt bedre.

Alligevel er risikoen for oliedækkede danske strande og indsmurte havfugle begrænset. Det skyldes ifølge analysen, en konstant overvågning fra Søværnet skibe, miljøfly, satellitter og mere end 6000 frivillige havmiljøvogtere.

Men også at de danske farvande er sikre at sejle i. Ruterne igennem Danmark er godt afmærkede. Og skibene bliver ikke alene overvåget af søværnet. De bliver også vejledt.

"Siden 1. oktober sidste år har vi i Storebælt givet sejladsvejledning i stedet for overvågning. Vi har nu mulighed for at kalde skibene op og råde dem til, hvordan de skal sejle gennem Storebælt. Det ser vi som et vigtigt skridt. Samtidig har vi udvidet det geografiske område for VTS i Storebælt, så den intensiverede overvågning dækker et meget større område", siger Stefan Neubauer Andersen fra Søværnets Operative Kommando.

Stefan Neubauer Andersen fortæller, at større skibe der sejler igennem danske farvande kaldes op og rådes til at tage lods om bord, jævnfør den Internationale Maritime Organisations anbefalinger.

Vælger de alligevel ikke at tage lods om bord, får de at vide, at Søværnets Operative Kommando holder særligt øje med dem. Og at deres manglende lyst til at tage lods ombord vil blive meddelt deres hjemland. Den øgede indsats på dette område har væsentligt fremmet villigheden til at tage lods.

Hvis ulykken alligevel sker og olie flyder mod de danske kyster, er det ikke alene det danske beredskab, der sættes ind. Hverken Danmark eller de øvrige lande omkring Østersøen, har alene den nødvendige kapacitet til at håndtere en større forurening. Derfor hjælper de hinanden.

"Vi plejer at sige, at vi er heldige, at vi tilhører Østersøregionen. Det er det bedst regulerede område i verden inden for havmiljø. Derudover har vi gode aftaler med Tyskland og Sverige om at hjælpe hinanden. Vores forskellige kapacitet supplerer hinanden godt og vi øver hver år sammen", siger Stefan Neubauer Andersen.

Kilde: Forsvarskommandoen

Der har i dens seneste uge været rejst kritik af det danske olieberedskab. Det er sket med henvisning til, at Danmark - sammenlignet med vore nabolande - kun råder over et mindre og til dels forældet miljøberedskab til søs.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina skal lære arktisk sejlads af Rusland

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ro/ro færge ramt af maskinbrand

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran slår til i Omanbugten

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ellen får nye svenske batterier

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Transportministeren vil drøfte grønne ø-færger

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark overvejer fregatsamarbejde med Sverige

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina i gang med at opbygge sin egen skyggeflåde

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Flådestyrke tager kontrol med piratmoderskib

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course