Analyse: Dansk fregatbyggeri kan skabe op mod 9.000 årsværk
En ny analyse, som Arbejderbevægelses Erhvervsråd har udarbejdet for Dansk Metal, peger på, at det kan skabe 9.000 årsværk, hvis Danmarks nye fregatter bygges i Danmark. Forbundsformanden for Dansk Metal, Claus Jensen, håber, at politikerne ser potentialet for at skabe arbejdspladser i Danmark. Men forsvarsministeren peger på en anden løsning.
Vi kan ikke lave kampvogne eller jord-til-luft-missiler, men til gengæld kan vi bygge skibe. Derfor regner jeg også med, at det kommer til at ske, siger forbrundsformand Claus Jensen, Dansk Metal.. Foto: Dansk Metal
“Det er klart, at når politikerne i disse år sender milliarder af kroner til forsvarsindustrien i andre lande, så bør de også have øje for, hvor de kan investere i den danske. Danskerne gider nok ikke blive ved med at bakke op om en oprustning, der kun kommer udenlandske virksomheder til gode. Vi kan ikke lave kampvogne eller jord-til-luft-missiler, men til gengæld kan vi bygge skibe. Derfor regner jeg også med, at det kommer til at ske. Det vil skabe arbejdspladser i hele landet, siger Claus Jensen.
Men ifølge forsvarsminister Troels Lund Poulsen kan Danmark ikke kan løse opgaven alene.
“Står det til mig, kommer der til at være et internationalt præg. Vi skal passe meget på med ikke at tro, vi kan det hele selv, og derfor bliver vi nødt til at samarbejde med et eller flere NATO-lande, der har erfaringer med byggeriet af fregatter”, sagde ministeren til Berlingske i starten af september.
Claus Jensen erkender, at bygning af fregatter i Danmark kræver “investeringer og mod”.
“Vi har selvfølgelig ikke en færdigbygget fregat i morgen, men det har andre lande jo heller ikke. Her vil der være næsten lige så lang ventetid, og samtidig vil vi jo risikere at blive sprunget over i køen. Vi har som land en forpligtigelse til at bidrage til den europæiske forsyningssikkerhed, der hvor vi kan. Og det kan vi, når det kommer til krigsskibe,” siger Claus Jensen.
Det er der dog flere meninger om.
”Selvom vi har nogle fine skibsværfter herhjemme, er der ikke nogen af dem, der har bygget et skib i den her størrelse de sidste 15 år. Så jeg er dybt skeptisk over, hvorvidt en dansk fregatløsning giver mening”, sagde forsvarsanalytiker Hans Peter Michaelsen til Berlingske i september.
Foreløbig er det besluttet, at Forsvarets nye miljøskibe skal bygges i Danmark af Konsortiet Danske Flådestøtteskibe, der består af Karstensens Skibsværft, Hvide Sande Shipyard og OSK Design.
-emte