Allseas’ gigantskib bliver forsinket
Schweiziskbaserede Allseas Group fik tidligere på året leveret gigantskibet Pioneering Spirit, der er beregnet til at transportere hele offshore-platforme, fra det sydkoreanske værft Daewoo Heavy Industries. Skibet er for længst nået til Rotterdam, men den endelige udrustning af skibet er forsinket.
Pioneering Spirit har ellers kontrakt på fjernelsen af Yme-platformen i den norske sektor i Nordsøen, ligesom Shells Brent-platform i den britiske sektor i Nordsøen også skal fjernes af Pioneering Spirit.
Forsinkelsen skyldes, at komponenter, som skal bruges i forbindelse med skibets løftesystem, er blevet forsinket, og desuden er installationen af løftesystemet mere kompleks end oprindeligt antaget.
Forventningen er nu, at løftesystemet bliver færdiggjort i løbet af den kommende vinter, og derefter vil skibet blive testet til havs. Når først skibet er fuldt funktionsdygtigt, vil det have en løftekapacitet på 48.000 ton.
Det forventes, at Pioneering Spirit vil begynde på at fjerne Yme-platformen i første halvdel af 2016. Pioneering Spirit har desuden også fået kontrakt på at installere tre platforme i Johan Sverdrup-feltet i Nordsøen.
Det 382 meter lange skib er 124 meter bredt og består af to skibe, der er samlet på midten af skibets løftemekanisme. Det er i øvrigt Hoyer Motors, der har leveret motorer til hydraulikken. Hoyer Motors har leveret ikke mindre end 34 motorer til skibet.
Kilde: Offshore Energy Today