Alliancer strammer grebet om markedet

Konsolideringerne blandt de hårdt prøvede containerrederier tages et skridt længere, når fire alliancer bliver til tre fra på lørdag. Effekterne vil være forskellige, forudser chefanalytiker Peter Sand overfor Maritime Danmark.

Fire alliancer bliver til tre på verdens vigtigste containerruter, når “THE Alliance” og “Ocean Alliance” træder i kraft fra den 1. april og sammen med den eksisterende “2M” alliance med Maersk Line i spidsen sætter sig på broderparten af kapaciteten på nogle af de tungeste containerruter i verden.

De nye aftaler blandt rederierne er et forsøg på at forbedre rentabiliteten i en sektor, der har kæmpet med lave fragtrater, overkapacitet og dermed utilfredsstillende resulater i de sidste par år. Det store spørgsmål er derfor, hvilken effekt, konsolideringen vil få?

“På de ruter, hvor alliancerne sidder på en meget stor del af volumenerne, kan vi ud fra et branchesynspunkt håbe på, at det vil få en positiv indflydelse på indtjeningen,” siger Peter Sand, chefanalytiker i Bimco til Maritime Danmark, der dog i samme åndedrag tilføjer et men: “Vi skal fortsat huske på, at det er et stærkt kompetitivt marked, uanset om der er seks alliancer eller kun tre.

Derfor vil jeg sige, at man skal kigge på alliancerne selektivt og se på, hvor de sidder på den største del af den samlede transport, om så det er Fjernøsten-Europa, Transpacific eller det er Nord-Syd. Det er som sådan underordnet.

Der ud over vil jeg ikke forvente de store bølgeskvulp på raterne på de ruter, hvor de ikke har en meget stor andel af kapaciteten,” siger Peter Sand.

Der forventer han, at rederierne gradvist vil høste effektiviseringsgevinster, som i løbet af nogen tid, kan afspejle sig i bedre bundlinjer i rederierne.

Er risikoen for, at det nye setup starter en priskrig lige så stor som rederiernes forhåbninger om, at deres forretninger bliver mere rentable?

“Jeg tror, der altid er en priskrig gående, om man vil eller ej. Det er jo det, der ligger i konkurrence. Du prissætter til dine marginalomkostninger. Det foreskriver teorien og det er også det, der sker i virkeligheden. Konkurrencen er fortsat i den grad til stede med de nye alliancer. Ellers ville de heller ikke være blevet godkendt af konkurrencemyndighederne,” fastslår Peter Sand, Bimco.

Og myndighederne har forud for lanceringen af THE Alliance og Ocean Alliance fokus på de nye samarbejder. Et fokus, der for et par uger siden medførte, at FBI afbrød et møde blandt verdens 20 største container-rederier i den såkaldte “Box Club” og stævnede en række topledere med henblik på afhøring, som del af en undersøgelse om prisaftaler.

Også på kundesiden er der skærpet opmærksomhed. Fragtkunder har således oplevet betydelige stigninger i fragtraterne på ruter til Asien og store kapacitetsproblemer hos flere rederier.

Hovedårsagen er i følge de to nye alliancer, Ocean Alliance og THE Alliance - at rederierne er i gang med at tilpasse deres organisationer og repositionere deres skibe, så de er klar, når de nye ruteplaner træder i kraft på lørdag den 1. april

Ocean Alliance består af COSCO Container Lines, CMA CGM, Evergreen Line and Orient Overseas Container Line, mens THE Alliance tæller NYK Line, MOL, “K” Line, Hapag-Lloyd, and Yang Ming Line. UASC´s kapacitet bliver også en del af THE Alliance på grund af fusionen med Hapag Lloyd, der dog ikke er faldet endeligt på plads.

2M fortsætter, men med en samarbejdsaftale med Hamburg Süd, som Maersk Line er i færd med at købe. Desuden har Maersk Line og MSC indgået en strategisk aftale med Hyundai Merchant Marine (HMM), der ikke bliver en del af 2M samarbejdet, men dog giver HMM adgang til 2M-netværkets skibe og andre faciliteter.

Denne aftale er netop blevet godkendt af de amerikanske myndigheder.

Redaktionen.

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

14.05.2025Maritimedanmark.dk

Suezkanalen vil lokke containerskibe tilbage med rabatter

13.05.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt indgår joint venture i Sydkorea

13.05.2025Maritimedanmark.dk

Klimaaktivister trængt ind hos Maersk Tankers

13.05.2025Maritimedanmark.dk

Laura Mærsk bunkrer e-metanol i Aabenraa

12.05.2025Maritimedanmark.dk

USA og Kina sætter toldkrig på pause

12.05.2025Maritimedanmark.dk

Scandlines holdt skansen i 2024

10.05.2025Maritimedanmark.dk

Forsvaret vil teste maritime droner

09.05.2025Maritimedanmark.dk

Storbritannien skruer op for sanktionerne mod russisk skyggeflåde

Jobmarked

Se alle

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen søger en medarbejder med maritim baggrund til nautiske myndighedsopgaver i afdelingen Sikre Farvande i Korsør

Vil du gøre en forskel i spændingsfeltet mellem maritim faglighed, myndighed, analyse og formidling? Så er du måske vores nye kollega.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

08.06.2025

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE/Samsø Rederi.

Du er Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Marstal Navigationsskole

Maritim underviser til Marstal Navigationsskole

Vil du være med til at uddanne fremtidens besætning i den maritime branche? Brænder du for at deltage i udviklingen af bæredygtighed i skibsfarten i alle dens former? Vil du arbejde med videbegærlige mennesker i et studiemiljø med nærvær og åbenhed?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.05.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Køge Marina

Havneassistent til Køge Marina

Køge Marina søger en dygtig allround håndværker med maritim interesse, som fremover kan være vores nye havneassistent

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Hanstholm Havn

Havneassistent til Hanstholm Havn

Da én af vores dygtige medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, er der nu en unik mulighed for at blive en del af et godt team i den maritime afdeling.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens ledere på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger en adjunkt eller lektor til undervisning i ledelse. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

18.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark