Alliancer strammer grebet om markedet

Konsolideringerne blandt de hårdt prøvede containerrederier tages et skridt længere, når fire alliancer bliver til tre fra på lørdag. Effekterne vil være forskellige, forudser chefanalytiker Peter Sand overfor Maritime Danmark.

Fire alliancer bliver til tre på verdens vigtigste containerruter, når “THE Alliance” og “Ocean Alliance” træder i kraft fra den 1. april og sammen med den eksisterende “2M” alliance med Maersk Line i spidsen sætter sig på broderparten af kapaciteten på nogle af de tungeste containerruter i verden.

De nye aftaler blandt rederierne er et forsøg på at forbedre rentabiliteten i en sektor, der har kæmpet med lave fragtrater, overkapacitet og dermed utilfredsstillende resulater i de sidste par år. Det store spørgsmål er derfor, hvilken effekt, konsolideringen vil få?

“På de ruter, hvor alliancerne sidder på en meget stor del af volumenerne, kan vi ud fra et branchesynspunkt håbe på, at det vil få en positiv indflydelse på indtjeningen,” siger Peter Sand, chefanalytiker i Bimco til Maritime Danmark, der dog i samme åndedrag tilføjer et men: “Vi skal fortsat huske på, at det er et stærkt kompetitivt marked, uanset om der er seks alliancer eller kun tre.

Derfor vil jeg sige, at man skal kigge på alliancerne selektivt og se på, hvor de sidder på den største del af den samlede transport, om så det er Fjernøsten-Europa, Transpacific eller det er Nord-Syd. Det er som sådan underordnet.

Der ud over vil jeg ikke forvente de store bølgeskvulp på raterne på de ruter, hvor de ikke har en meget stor andel af kapaciteten,” siger Peter Sand.

Der forventer han, at rederierne gradvist vil høste effektiviseringsgevinster, som i løbet af nogen tid, kan afspejle sig i bedre bundlinjer i rederierne.

Er risikoen for, at det nye setup starter en priskrig lige så stor som rederiernes forhåbninger om, at deres forretninger bliver mere rentable?

“Jeg tror, der altid er en priskrig gående, om man vil eller ej. Det er jo det, der ligger i konkurrence. Du prissætter til dine marginalomkostninger. Det foreskriver teorien og det er også det, der sker i virkeligheden. Konkurrencen er fortsat i den grad til stede med de nye alliancer. Ellers ville de heller ikke være blevet godkendt af konkurrencemyndighederne,” fastslår Peter Sand, Bimco.

Og myndighederne har forud for lanceringen af THE Alliance og Ocean Alliance fokus på de nye samarbejder. Et fokus, der for et par uger siden medførte, at FBI afbrød et møde blandt verdens 20 største container-rederier i den såkaldte “Box Club” og stævnede en række topledere med henblik på afhøring, som del af en undersøgelse om prisaftaler.

Også på kundesiden er der skærpet opmærksomhed. Fragtkunder har således oplevet betydelige stigninger i fragtraterne på ruter til Asien og store kapacitetsproblemer hos flere rederier.

Hovedårsagen er i følge de to nye alliancer, Ocean Alliance og THE Alliance - at rederierne er i gang med at tilpasse deres organisationer og repositionere deres skibe, så de er klar, når de nye ruteplaner træder i kraft på lørdag den 1. april

Ocean Alliance består af COSCO Container Lines, CMA CGM, Evergreen Line and Orient Overseas Container Line, mens THE Alliance tæller NYK Line, MOL, “K” Line, Hapag-Lloyd, and Yang Ming Line. UASC´s kapacitet bliver også en del af THE Alliance på grund af fusionen med Hapag Lloyd, der dog ikke er faldet endeligt på plads.

2M fortsætter, men med en samarbejdsaftale med Hamburg Süd, som Maersk Line er i færd med at købe. Desuden har Maersk Line og MSC indgået en strategisk aftale med Hyundai Merchant Marine (HMM), der ikke bliver en del af 2M samarbejdet, men dog giver HMM adgang til 2M-netværkets skibe og andre faciliteter.

Denne aftale er netop blevet godkendt af de amerikanske myndigheder.

Redaktionen.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Tyskland må ikke sælge olie fra beslaglagt tankskib

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Optræk til nye sammenstød mellem USA og Venezuela

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Store flyttedag i Maersks regionale hovedkvarterer

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk får ny finansdirektør

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for hævn-kapring af amerikanske olietransporter

11.12.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM vil fordoble antallet af kvindelige søfarende

11.12.2025Maritimedanmark.dk

Hver tredje færgepassager vil sejle på strøm i 2030

11.12.2025Maritimedanmark.dk

DanPilot ansætter ny administrerende direktør

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark