Alliancer strammer grebet om markedet
Konsolideringerne blandt de hårdt prøvede containerrederier tages et skridt længere, når fire alliancer bliver til tre fra på lørdag. Effekterne vil være forskellige, forudser chefanalytiker Peter Sand overfor Maritime Danmark.
Fire alliancer bliver til tre på verdens vigtigste containerruter, når “THE Alliance” og “Ocean Alliance” træder i kraft fra den 1. april og sammen med den eksisterende “2M” alliance med Maersk Line i spidsen sætter sig på broderparten af kapaciteten på nogle af de tungeste containerruter i verden.
De nye aftaler blandt rederierne er et forsøg på at forbedre rentabiliteten i en sektor, der har kæmpet med lave fragtrater, overkapacitet og dermed utilfredsstillende resulater i de sidste par år. Det store spørgsmål er derfor, hvilken effekt, konsolideringen vil få?
“På de ruter, hvor alliancerne sidder på en meget stor del af volumenerne, kan vi ud fra et branchesynspunkt håbe på, at det vil få en positiv indflydelse på indtjeningen,” siger Peter Sand, chefanalytiker i Bimco til Maritime Danmark, der dog i samme åndedrag tilføjer et men: “Vi skal fortsat huske på, at det er et stærkt kompetitivt marked, uanset om der er seks alliancer eller kun tre.
Derfor vil jeg sige, at man skal kigge på alliancerne selektivt og se på, hvor de sidder på den største del af den samlede transport, om så det er Fjernøsten-Europa, Transpacific eller det er Nord-Syd. Det er som sådan underordnet.
Der ud over vil jeg ikke forvente de store bølgeskvulp på raterne på de ruter, hvor de ikke har en meget stor andel af kapaciteten,” siger Peter Sand.
Der forventer han, at rederierne gradvist vil høste effektiviseringsgevinster, som i løbet af nogen tid, kan afspejle sig i bedre bundlinjer i rederierne.
Er risikoen for, at det nye setup starter en priskrig lige så stor som rederiernes forhåbninger om, at deres forretninger bliver mere rentable?
“Jeg tror, der altid er en priskrig gående, om man vil eller ej. Det er jo det, der ligger i konkurrence. Du prissætter til dine marginalomkostninger. Det foreskriver teorien og det er også det, der sker i virkeligheden. Konkurrencen er fortsat i den grad til stede med de nye alliancer. Ellers ville de heller ikke være blevet godkendt af konkurrencemyndighederne,” fastslår Peter Sand, Bimco.
Og myndighederne har forud for lanceringen af THE Alliance og Ocean Alliance fokus på de nye samarbejder. Et fokus, der for et par uger siden medførte, at FBI afbrød et møde blandt verdens 20 største container-rederier i den såkaldte “Box Club” og stævnede en række topledere med henblik på afhøring, som del af en undersøgelse om prisaftaler.
Også på kundesiden er der skærpet opmærksomhed. Fragtkunder har således oplevet betydelige stigninger i fragtraterne på ruter til Asien og store kapacitetsproblemer hos flere rederier.
Hovedårsagen er i følge de to nye alliancer, Ocean Alliance og THE Alliance - at rederierne er i gang med at tilpasse deres organisationer og repositionere deres skibe, så de er klar, når de nye ruteplaner træder i kraft på lørdag den 1. april
Ocean Alliance består af COSCO Container Lines, CMA CGM, Evergreen Line and Orient Overseas Container Line, mens THE Alliance tæller NYK Line, MOL, “K” Line, Hapag-Lloyd, and Yang Ming Line. UASC´s kapacitet bliver også en del af THE Alliance på grund af fusionen med Hapag Lloyd, der dog ikke er faldet endeligt på plads.
2M fortsætter, men med en samarbejdsaftale med Hamburg Süd, som Maersk Line er i færd med at købe. Desuden har Maersk Line og MSC indgået en strategisk aftale med Hyundai Merchant Marine (HMM), der ikke bliver en del af 2M samarbejdet, men dog giver HMM adgang til 2M-netværkets skibe og andre faciliteter.
Denne aftale er netop blevet godkendt af de amerikanske myndigheder.
Redaktionen.