Åbent brev til Villy Søvndal

Mener du i fuld alvor, at du som ansvarlig politiker, forsat med ro i sindet kan se på at den fejlslagne taktik med at lægge pres på Shipcraft, er alt hvad den danske stat kan stramme sig op til, når danske statsborgeres liv er i fare, spørger forhenværende navigatør Poul Erik Larsen.

Kære Villy Søvndal

I dagens E.B. giver du et interview ang. de seks gidsler fra Leoard, som nu har været gidsler hos de somaliske pirater i mere ned halvandet år.

Hovedingrediensen i dette interview, som jeg ser det, er en stor undskyldning for din og den danske stats manglende/fejlslagne indsats for at gøre noget for at få de stakkels mennesker frigivet.

At rederiet Shipcraft reelt har ansvaret for at få deres søfolk frigivet, er jeg enig i. Men det har nu i halvandet år vist sig, at det vil/evner Shipcraft ikke. Er det dermed din mening, at de stakkels mennesker bare skal overlades til intetheden, fordi et spekulativt rederi ikke formår at leve op til sine forpligtigelser overfor deres tilfangetagne søfolk?

Du siger i interviewet, og jeg citerer, - Vi har i hvert fald gjort, hvad vi kan for at lægge det pres på rederiet, som er nødvendigt -.

Jeg skal ikke kunne sige, hvad du, og din regering har gjort for at lægge pres på rederiet. Men kan kun konstatere, at det helt klart ikke er nok.

På et spørgsmål om, hvorfor Danmark ikke kan gøre noget, når det er lykkedes andre landes regeringer at få gidsler frigivet, er dit svar, at vi gør hvad vi kan – men du tror at alle gidselsituationer er forskellige.

Det har du helt ret i – modsat andre lande, giver du og den danske stat, klart udtryk for at danske gidsler ikke er statens problem, men derimod rederiets. Det er bl.a. det der gør gidselsituationer forskellige. Er det en forskel du, helt alvorligt, mener, kan være en retsstat og stor søfartsnation som Danmark værdigt?

Mener du i fuld alvor, at du som ansvarlig politiker, forsat med ro i sindet kan se på at den fejlslagne taktik med at lægge pres på Shipcraft, er alt hvad den danske stat kan stramme sig op til, når danske statsborgeres liv er i fare?

Hvis det er tilfældet, beklager jeg at måtte sige, så er gidslerne ikke ”kun” gidsler for piraterne, men i lige så høj grad for en inkompetent dansk regering. En regering, der tilsyneladende tager mere hensyn til piraterne og ikke mindst deres forbryderiske bagmænds ve og vel.

Danmark støtter en somalisk overgangsregering med dobbelt bistand, for at sætte denne i stand til at bidrage i kampen for pirateriet. Den somaliske overgangregering kvitterer for de mange gode bistandskroner, med at give en berygtet somalisk piratbagmand diplomatstatus!

Hvad tror du, det danske samfund mener, er bedst.

At den danske stat, og dermed du kære Udenrigsminister, vågner op og gør noget effektivt for at hjælpe de stakkels gidsler fra LEOPARD?

Eller, at den danske forsat støtter en fejlslagen indsats, som tilsyneladende tager mere hensyn til piraterne og deres bagmænds fremtid, end egentlig gør noget effektivt for at stoppe disse forbrydere?

Se, det kunne du jo passende svare på i næste interview, i stedet for at fremkomme med nogle ynkelige undskyldninger for regeringens manglende indsats/evner i piratkampen.

NB: for god orden skyld, vil jeg gøre dig opmærksom på at dette brev vil blive videregivet til medierne.

Med venlig hilsen

Poul Erik Larsen forhenværende navigatør.

Relateret indhold

26.07.2024Maritimedanmark.dk

Blue Water investerer markant i Grønland

25.07.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia Nile skal tømmes for last

23.07.2024Maritimedanmark.dk

Norden køber norske Norlat Shipping

20.07.2024Maritimedanmark.dk

Besætningsmedlem på Maersk skib omkommet

19.07.2024Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib i flammer

19.07.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia tankskib kolliderer med supertanker

17.07.2024Maritimedanmark.dk

Rederne lægger større vægt på biodiversitet

16.07.2024Maritimedanmark.dk

Torm køber otte tankskibe og sælger et

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Navigatør (Afløser) til Færgen Bitten Clausen

Er du en erfaren navigatør, der gerne vil stoppe på langfart eller holde en pause fra udmønstringerne og vil du stadig fortsætte som navigatør men gerne være hjemme hver aften? Det kan også være at du gerne vil sejle lidt færge i dine hjemmeperioder? Eller allerede er gået i land men mangler lidt duften af hav? Så er dette måske noget for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.09.2024

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Retrofit market

Are you a professional relationship builder with solid experience in technical sales in the maritime industry? Do you aspire to work in an environment that make vessels a greener and safer place to work?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Kontorchef til Sikre Farvande

Trives du i et fagligt stærkt miljø med mange udfordringer? Og har du mod på at lede en effektiv driftsorganisation? Så er du måske vores nye kontorchef for Sikre Farvande.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

04.08.2024

DanPilot

DanPilot søger en datatekniker-elev med speciale i programmering

Har du lyst til at få din uddannelse hos DanPilot, hvor vi er i gang med en digitaliseringsrejse?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

06.08.2024

DanPilot

Disponenter til Danmarks største lodsfirma søges

Har du erfaring indenfor spedition eller kendskab til mandskabs- eller materialedisponering – og trives du i en travl såvel som omskiftelig hverdag, hvor boldene bliver kastet højt i vejret og skal gribes igen? Så er du måske DanPilot’s nye disponent.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2024

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én Befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelses snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Kaptajn på Skoleskibet DANMARK

Et helt unikt og spændende job Skoleskibet DANMARK er et smukt sejlskib fra 1933 og en moderne maritim uddannelsesinstitution. Skoleskibet har også en repræsentativ rolle som en sejlende ambassade, for Det Blå Danmark. Skoleskibet DANMARK har to kaptajner, hvoraf denne ene nu har valgt at gå i land, hvorfor denne spændende og helt specielle stilling er ledig til besættelse i efteråret 2024.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

11.08.2024

Saga Shipping A/S

Saga Shipping – søger personale til vores fartøjer

Er Skagen noget for dig…. Tag udfordringen op…

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Saga Shipping A/S

Shipping Medarbejder til Skagen

Saga Shipping er en del af Wrist Ship Supply, en af verdens største skibshandler, indenfor den globale shipping industri. Vi tilbyder en bred vifte af service ydelser til den globale shippingindustri – ikke 2 dage er ens !.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark