Åbent brev til officerer og redere

Når staten nu ikke vil, opfordrer forhenværende navigatør Poul Erik Larsen søfartens egne organisationer til at tage over, og udviser rettidigt menneskelig omhu, for at få de danske gidsler fri

Åbent brev til Søfartens Ledere og Danmarks Rederiforening

Søfartens Ledere kom dagen efter aktionen, tirsdag den 28. februar, hvor Absalon opbragte et piratmoderskib, med en advarsel mod væbnede aktioner af den art, i en artikel i Politiken.

Det kan gå galt, mener Søfartens Ledere. Væbnede befrielsesaktioner mod somaliske pirater kan udgøre en potentiel fare for danske søfolk. Derfor tager Søfartens Ledere afstand fra væbnede aktioner i kampen mod piraterne!

I artiklen udtalte Fritz Ganzhorn følgende:

- Dagens aktion er et bevis på, at det kan gå galt. Det er også tidligere gået galt i lignende situationer, hvor gidsler mister livet. Vi opponerer mod, at væbnede alene er kursen for de militære styrker. At de militære styrker sætter hårdt mod hårdt, det gør ikke vores søfolk en tjeneste. Det kan derimod blive farligt -.

Fritz Ganzhorn understreger dog, at det er svært at kritisere en aktion, hvor danske styrker befrier en stor gruppe gidsler. Alligevel mener han, at de militære styrker først og fremmest bør forhandle i gidseltagninger frem for at ty til væbnede befrielsesaktioner(?)

I samme artikel var der en udtalelse fra Danmarks Rederiforening. Her havde man en mere positiv indstilling til militær magt overfor de såkaldte moderskibe.

Af artiklen fremgår det jo, der er ikke enighed mellem Søfartens Ledere og Danmarks Rederiforening i deres holdning til, hvordan flåden skal forvalte deres kamp mod piraterne. Det burde ellers være i begge foreningers interesse at trække på samme hammel, og derved opnå optimal sikkerhed for handelsskibene.

Dagen efter Politikens artikel var offentliggjort, kom der en berigtigelse fra Søfartens Ledere på deres hjemmeside, som nu havde ændret deres udtalelse til, at væbnede aktioner er farlige, men nødvendige.

I denne artikel på Søfartens Lederes hjemmeside, gør Fritz Ganzhorn nu opmærksom på, at selv man kunne læse noget andet i Politikkens artikel, så er Søfartens Ledere faktisk enige med Danmarks Rederiforening i, at det kan være nødvendigt med magt og våbenanvendelse overfor somaliske pirater.

Om det er avisens journalist, der har misforstået Fritz Ganzhorns udtalelser, eller Fritz Ganzhorn følte han hellere måtte rette ind efter rederiforeningen, skal jeg ikke kunne sige.

Selv mener han, at det desværre ikke fremgik særligt tydeligt af artiklen, at det han advarede imod ikke er opbringningen af piratmoderskibe, men deciderede befrielsesaktioner, hvor gidslerne befries med våbenmagt. I sådanne situationer er det forsat foreningens holdning, at strategien skal være en forhandlingstilgang, hvor det er rederiets opgave at forhandle sine medarbejdere fri.

Så er det man spørger sig selv, hvordan fanden er holdningen så, når rederiet ikke magten den opgave?

Skal gidslerne så bare ofres, og være overladt til sig selv, uden hjælp fra hverken søfartens egne organisationer, eller regeringen?

Og, hvor længe syntes man det er i orden, at lade uskyldige søfolk lide under denne offerrolle, man tilsyneladende har tiltænk dem?

Nu har Leopards besætning siddet som gidsler i snart 14 måneder, formodentligt under umenneskelige forhold man ikke i sin vildeste fantasi kan forestille sig. Har man gjort sig nogen overvejelser i retning af, hvor længe kan et menneske udholde dette?

Når regeringen totalt har afskrevet sig noget ansvar for gidslerne, er det så ikke på tide søfartens egne organisationer tager over, og udviser rettidigt menneskelig omhu og får sat noget effektivt iværk for at få disse stakkels mennesker befriet fra deres helvede i den somaliske ørken?

Poul Erik Larsen Forhenværende navigatør

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

04.08.2025Maritimedanmark.dk

Skyggeflåde spionerer mod Danmark

02.08.2025Maritimedanmark.dk

Tall Ships Races bliver løftestang for maritimt fremstød

27.07.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib tabte pludselig roret

26.07.2025Maritimedanmark.dk

Grækenland sender bjærgningsskib til Det Røde Hav

25.07.2025Maritimedanmark.dk

Rederi skal betale milliard-erstatning

22.07.2025Maritimedanmark.dk

Krydstogtskibe ramt af deportationer

21.07.2025Maritimedanmark.dk

Flere hundrede passagerer reddet efter brand på færge

19.07.2025Maritimedanmark.dk

Gammel kending på besøg i Rønne

Jobmarked

Se alle

Ærøfærgerne

Transportdirektør - Ærø Kommune

Er du Ærø Kommunes nye transportdirektør?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

10.08.2025

Skoleskibet Danmark

Maskinchef til Skoleskibet DANMARK

Vil du være med til at uddanne fremtidens søfolk og sikre teknikken ombord på Skoleskibet DANMARK? MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger maskinmester til en fast stilling med udmønstringer på 1:1 ordning og periodevis arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Maritimedanmark.dk

Salgstalent søges til salg af b2b-medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye kollega hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.09.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course