DFDS: Scrubbere er ikke en mirakelkur
DFDS har gode erfaringer med den scrubber, som rederiet fik indbygget om bord på ro/ro skiber Ficaria Seaways i 2009. Men selv om teknikken fungerer, slår DFDS fast, at scrubbere ikke er en mirakelkur.
Der har, som altid i pilotprojekter, været en del at tilrette og ændre undervejs, men efter mange timers drift og en investering på over 20 millioner kroner, kan DFDS nu konkludere, at teknikken og scrubberen virker.
”Jeg vil gerne lykønske Alfa Laval, MAN, vores egen Tekniske Organisation, skibets inspektør samt skibets besætning, som nu selv driver scrubberen, med det flotte resultat – og takke Miljøstyrelsen for samarbejdet”, siger DFDS adm. direktør Niels Smedegaard.
Når de endelige tilladelser til at udlede det ufarlige vaskevand og til at anvend højsvovlolie til scrubberen er på plads, har DFDS fået verdens første, fungerende scrubber på en hovedmaskine - og et helt nyt værktøj i kampen for et bedre miljø og for at kunne løse en del af problemerne i 2015.
”Scrubberen er dog ikke en mirakelkur, så vi nu kan glemme 2015-problemerne. Som et europæisk studie bekræfter, kan en scrubber kun anvendes på ca. 40 procent af skibene. Mange skibe er enten for små til at have plads til en 30 tons tung og fire meter bred scrubber i skorstenen og de mange ekstra rørinstallationer i maskinrummet. Det gælder f.eks. vores store passagerskibe. Atter andre skibe er for gamle til at retfærdiggøre en investering på 30 millioner kroner, som en scrubber vil kræve. Hertil kommer skibe, der kan få stabilitetsproblemer på grund af den store vægt og høje placering i skibet. Trods nyskabelsen står rederierne derfor under alle omstændigheder foran meget, meget store udfordringer med den nye svovlgrænse i 2015”, siger Niels Smedegaard.
”Færgerederierne søger i øjeblikket dialog med myndigheder og regeringer for at gøre opmærksom på, hvor store konsekvenser den stive og desværre uigennemtænkte indførelse af de nye regler kan få for infrastrukturen, idet den dyrere olie vil forhøje priserne for søtransport så voldsomt, at store trafikmængder vil blive forskubbet til de i forvejen overbelastede landeveje - stik imod EU‟s egen politik ’From road to sea’, siger Smedegaard.
Kilde: DFDS Update