3F tordner mod udvidelse af DIS-aftale
Der synes at tegne sig et flertal på Christiansborg om at udvide DIS-aftalen til at omfatte besætninger på off-shore skibe. Det hilses velkommen af Danmarks Rederiforening, mens sømændene i 3F advarer om, at det vil koste danske arbejdspladser.
“Det er på høje tid. Hvis man nøler mere og ikke får en udvidelse af DIS-aftalen på plads i næste finanslov, får det konsekvenser. Vores rederier kan ikke blive ved med at leve med en skatte-bagdel i den hårde konkurrence”.
Det faststår Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening overfor Maritime Danmark i en kommentar til, at der med Dansk Folkepartis støtte tegner sig et flertal for at udvide DIS-ordningen.
Rederiforeningen ønsker en udvidelse af den almindelige DIS-ordning, der gør det muligt for rederierne at ansætte udenlandske medarbejdere, der ikke er omfattet af danske overenskomster. Jakob Ullegård frygter ikke, at det vil betyde, at danske medarbejdere udskiftes med billigere udenlandsk arbejdskraft:
“De danske søfolk kan noget, som gør, at de svære at udskifte. Der er en interesse for at have dem ombord, fordi de har kompetencerne,” påpeger han.
“Det rene vrøvl,” lyder den skarpe replik fra formanden for 3F Sømændene: “Den samme argumentation kom rederne med i 1988, (ved indførelsen af DIS-registret, red.) men hele den danske handelsflåde har tabt kompetencerne - og det samme vil ske i Nordsøen, hvis de får lov at lave aftaler på udenlandske overenskomster,” siger Søren Sørensen til Maritime Danmark. “I 1988 var der 9.000 danskere ansat på danske skibe. I dag er der ca. 3000 tilbage - og de er primært ansat i færgedriften,” tilføjer han.
3F vil gerne være med til at indføre DIS-regler, men med den afgørende tilføjelse, at det fortsat skal være danske overenskomster, der er gældende for alle ansatte på skibene, som det er tilfældet med den særlige DIS-ordning, der er indgået for færgerne.
Dansk Folkepartis ordfører Hans Christian Skibby peger overfor Shipping Watch på, at arbejdsmarkedets parter skal inddrages i forhandlingerne, der også skal omfatte en skattefritagelse for montører, der arbejder off-shore. “Jeg har noteret mig, at Dansk Folkeparti mener, at arbejdsmarkedets parter skal være enige. Og så er fagbevægelsen den ene part,” siger Søren Sørensen.
I Danmarks Rederiforening kommer 3F´s modstand ikke som nogen overraskelse. “3Fs frygt for at danske medarbejdere mister deres job er en legitim bekymring. Men jeg hører fra vores rederier, at de er glade for den danske arbejdskraft på grund af deres høje kompetencer. Danmarks rederiforening er ikke bekymret. Udvidelsen af DIS ordningen er en forudsætning for, at der fortsat være danske arbejdspladser inden for den del af off-shore markedet,” siger Jakob Ullegård.
En udvidelse af ordningen ventes ifølge Shipping Watch, at ville koste statskassen omkring 110 mio. kr. i mistede skatteindtægter, hvis den også skal omfatte montører. DIS-andelen udgør 50 mio. kr. Hvor de penge skal findes henne, vides endnu ikke.
Redaktionen.