3F: Genoptag Scandinavian Star-sag
3F kræver, at efterforskningen af katastrofen på dødsfærgen Scandinavian Star bliver genåbnet. 3F mener, at Søfartsstyrelsen har svigtet deres klare pligt ved at undlade at syne skibet, hvilket kunne have forhindret, at 159 mennesker døde.
”3F opfordrer Søfartsstyrelsen til at følge op med at åbne deres arkiver og dele deres viden, som har været mørklagt i 26 år. Samtidig kræver vi en uafhængig undersøgelse af omstændighederne ved den fatale sejlads natten mellem 7. og 8. april 1990. Vi vil til bunds i, hvorfor myndighederne aldrig kontrollerede skibet, siger Henrik Berlau, forhandlingssekretær i 3Fs Transportgruppe.
Ifølge Berlau er sagens kerne, hvordan Scandinavian Star, der blev indsat på ruten mellem Frederikshavn og Oslo, kunne sættes i drift, uden at Søfartsstyrelsen foretog et syn på skibet. Han peger på, at det fremgår af udstedte bekendtgørelser og lov om skibes sikkerhed, at færger til og fra Danmark ikke må sættes i drift uden forudgående syn, og at samme regler også gælder for udenlandske skibe på dansk søterritorium.
”Søfartsstyrelsen har i 26 år påstået, at de ikke havde pligt til at syne skibet, fordi det førte Bahamas' flag, der jo i øvrigt er kendt i branchen for elendig sikkerhed. Men styrelsen har både ret og pligt til at inspicere skibet. Bortforklaringen har kun til formål at undgå, at staten i sidste instans kunne blive gjort erstatningsansvarlig med krav om kæmpeerstatning til de efterladte”, siger Henrik Berlau.
Det såkaldte Granskningsudvalg, der har vurderet ulykken, har udfærdiget en beretning, hvoraf det fremgår, at hvis skibet var blevet synet, var det blevet tilbageholdt på grund af store brister i sikkerheden og skibets ringe tekniske stand.
Berlau mener, at der er skabt fornyet håb om en genåbning af undersøgelsen, efter at flere tidligere medarbejdere i Søfartsstyrelsen for nylig er stået frem med deres viden om katastrofen på Scandinavian Star.
Kilde: Fagbladet3F