2M-alliance godkendes i november
Alliancen mellem Maersk Line og MSC ventes at blive godkendt af de amerikanske konkurrencemyndigheder i november, men det ventes også, at de vil stille betingelser og, at alliancen vil blive nøje overvåget.
”Chancerne for, at 2M bliver godkendt er meget gode, eftersom kommissionen sidste gang stemte fire mod en til fordel for den mere koncentrerede P3-fusion”, siger en amerikansk kilde tæt på kommissionen.
De to rederier har indgået en såkaldt vessel sharing agreement (VSA), som vil omfatte 185 skibe på 21 ruter med en samlet kapacitet på 2,1 millioner TEU. Netop størrelsen gør, at de amerikanske konkurrencemyndigheder vil holde nøje øje med dem og sandsynligvis stille ekstra betingelser, mener kilden tæt på kommissionen.
Da 2M er at betragte som en traditionel aftale om deling af skibe, noget der er blevet almindeligt inden for containerskibsfarten, kræver 2M i Kina ikke nogen godkendelse af de kinesiske konkurrencemyndigheder, men kun registrering hos det kinesiske transportministerium.
Til forskel fra den tidligere planlagte P3-alliance vil 2M have en væsentlig mindre markedsandel, og samarbejdet er en ren fartøjsdelingsaftale. Der er ikke tale om en uafhængigt ejet enhed med ledelsesbeføjelser, sådan som det var tilfældet med P3. 2M vil give de to rederier en markedsandel på mindre end 30 procent på Asien-Europa-ruten.
Kilde: South China Morning Post