2M aflysninger påvirker ikke rater
Maersk Line's og MSC's beslutning om at suspendere sin AE2-service vil fjerne omkring 5,7 procent af den vestgående kapacitet, men handler mere om skadesbegrænsning på grund af den mindre efterspørgsel i månederne fremover, hævder Drewry.
Afgørelsen tidligere på måneden i 2M-alliansen om at suspendere deres AE2 Asien-Nord-Europa-tjeneste, sker ikke for at hæve fragtraterne, men bør begrænse prisfaldet de kommende måneder efter et noget indtil videre skuffende år for rederierne på markedet, ifølge container shipping analytikeren Drewry.
I den ugentlige vurdering af de globale fragtrater fra World Container Index konstaterede Drewry, at fragtraterne på Shanghai-Rotterdam i sidste uge faldt med cirka 6 % eller 107 USD til 1.555 USD pr. FEU, mens raterne fra Shanghai til Genova faldt med omkring 3 % til 1.518 USD pr. FEU.
Der er dog stadig en år til år stigning på henholdsvis 7% og 5%. I modsætning hertil er gennemsnitspriserne på Asien - USA steget betydeligt på årsbasis, en stigning på 54 % for Shanghai-Los Angeles og 70 % for Shanghai-New York.
Redaktionen