23 mistede livet på ophugningsstrande

En ny statistik fra Shipbreaking Platform viser, at 23 mennesker mistede livet og 66 kom alvorligt til skade ved arbejdsulykker på de berygtede ophugningsstrande i Asien, hvor også danske skibe ender deres dage.

”Arbejdsforholdene på de strande er ikke dårlige. De er forfærdelige”, siger Sigurd Enge, rådgiver i den norske miljøorganisation Bellona, til Ekstra Bladet.

”Tallet omfatter kun de dødsfald og skader, der er sket under arbejdet på strandene. Men flere bliver også syge og dør på grund af de dampe, de udsættes for under arbejdet, så der er et stort mørketal”, siger Sigurd Enge til avisen.

Ekstra Bladet har tidligere skrevet, at danske skibsredere siden 2009 har sendt 16 skibe til ophugning på strande i Pakistan, Indien og Bangladesh.

Langt de fleste skibe sendes dog ikke direkte til ophugningsstrandene, men sælges først til mellemmænd der derefter sender skibene ud på deres sidste rejse der ender på en strand.

Kilde: Ekstra Bladet

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder nye millionkontrakter

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Faaborg Værft fordobler overskuddet

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Værfts-sammenlægning på vej i Kiel

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Hoyer og VMS Group fusionerer

13.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Opening doors to India and Japan

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Everllence lancerer længe ventet ammoniakmotor

10.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Some stories say more about quality than any sales pitch ever could.

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny forskningsaftale til milliarder får både ros og ris

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle