Ziton – et offshore-rederi i forandring
Danmark kan noget særligt på havvind. Det skal vi holde fast i, mener Thorsten Jalk, adm. direktør i Ziton A/S, der tidligere hed DBB Jack-Up Services. Han undrer sig over, at man fra politisk hold ikke har indført sømandsbeskatning for offshore konstruktionsskibe.
”Vi har været igennem en proces, hvor vi for få år siden fik ny ejerkreds, og vi har lagt et klart fokus på, hvilken del af markedet for offshore vind, vi har øjnene på. Derfor vil vi også gerne sende et nyt signal til markedet om, hvad vi står for – og derfor har vi valgt at skifte navn fra DBB Jack-Up Services til Ziton”, siger Thorsten Jalk.
Ziton eller ”site on” er det, som forretningen drejer sig om. Rederiet fokuserer nemlig på at servicere havmølleparker efter, at de er sat i drift. Ved at bygge skibe præcis til den nicheopgave kan omkostningerne minimeres for ejerne af parken og dermed øge udbyttet over tid.
”Jeg er glad for, at vi for nylig har indgået vores anden serviceaftale med Siemens, som løber over tre år. Netop ved at etablere en stabil og mere langsigtet arbejdsrelation, så skaber man grobund for, at vi sammen kan optimere også den del af processen omkring havvind”, siger Thorsten Jalk.
Ziton er ikke i segmentet for vindinstallation, men mener alligevel, at det vil skade klyngen, hvis den aktivitet forsvinder.
”Vi skal da have vindinstallationsskibene på DIS-ordningen. Alt andet er at tabe en dansk kompetence på gulvet. Men jeg tror desværre ikke, at de danske politikere er bevidste om, at det her haster. For markedet for havvind er blevet langt mere modent – også når det kommer til den maritime operation”, siger Thorsten Jalk.
”Vi har i mange år været foran, men det forspring må vi ikke taget for givet. Der er mange andre lande, som har set det her potentiale, og de står på spring til at samle det op”, tilføjer han.
Kilde: Danmarks Rederiforening