Wärtsilä skal leverer drivlinje til verdens første eldrevne katamaran

Molslinjens leverandør af katamaranfærger, Incat i Tasmanien, har indgået kontrakt med Wärtsilä om drivlinjen til den største batteridrevne katamaran, der nogensinde er bygget. Skibet bliver også verdens første nul-udledende letvægts katamaran.

Sådan kommer verdens største batteridrevne, nul-udledende katamaran til at se ud.. Foto: Incat

Den batteridrevne katamaran får en længde på 130 meter og kapacitet til 2.100 passagerer og 225 køretøjer. Den blev bestilt i juli af det sydamerikanske rederi Buquebús.

Fartøjet vil blive drevet af Wärtsilä waterjets, forsynet af strøm fra batterier.

Batterimodulerne er fire gange større end på det hidtil største elektriske/hybrid fartøj, der er i drift i dag.

"Vi er meget glade for at have taget dette store spring fremad mod dekarboniserede operationer. Incat Tasmania har altid været på forkant med innovation og banebrydende ny teknologi og design, og dette projekt cementerer vores markedsposition yderligere.

Designet imødekommer markedets behov og krav ved at bruge batterier, hvilket gør det til en meget levedygtig mulighed for ejere og operatører, der ønsker at øge deres flåders bæredygtighed," siger Robert Clifford, grundlægger og formand for Incat.

Wärtsilä´s leverance omfatter det finske selskabs eget energistyringssystem, strømkonvertering, 40 MW/t batterimoduler, de otte elektriske motorer, otte Wärtsilä aksial flow WXJ1100 waterjets og ProTouch fremdriftskontrol system.

“Den overordnede høje effektivitet af denne næste generations færge repræsenterer et game-changing fremskridt inden for katamarandesign. Vi er stolte over at have bidraget med vores stærke knowhow til at integrere vores skibselektrificeringsløsninger og fremdriftsudstyr.

Den batteripakke, som vi leverer, vil være den største, der nogensinde er leveret med en unik 8-vandjet-propulsor-konfiguration, udtaler Roger Holm, chef for Wärtsilä’s Marine Power forretning.

Wärtsilä-udstyret er planlagt til levering i den sidste del af 2024, og skibet vil blive leveret i 2025.

Det skal indsættes på rederiets rute mellem Argentina og Uruguay.

Molslinjens hidtil største katamaran, Express 5, der er indsat på Bornholmslinjen, er 115 meter lang og har plads til 1.610 passagerer og 450 biler.

-emte

Artikler

25.09.2023|Maritimedanmark.dk

Redningsstation er uden redningsbåd: Kan få fatale konsekvenser

24.09.2023|Maritimedanmark.dk

Kontrahering af produkttankskibe sætter rekord

23.09.2023|Maritimedanmark.dk

Nordatlantens største forskningsskib - Norrøna

23.09.2023|Maritimedanmark.dk

Lolland Kommune vedtager ny færgestrategi

22.09.2023|Maritimedanmark.dk

Nye kornskibe forlader Ukraine

22.09.2023|Maritimedanmark.dk

Kom med ombord på Laura Maersk

Copyright 2023