Wärtsilä leverer udstyr til LNG-færge
Wärtsilä har indgået en kontrakt med det spanske skibsværft Construcciones Navales del Norte SL (LaNaval) vedrørende design og levering af LNG-drevne motorer og fremdrivningsinstallationer til en ny ro/ro-passagerfærge.
Kontrakten indeholder desuden en option på yderligere et skib. Skibet bygges til den spanske skibsredder, Baleária. Wärtsilä skal som led i kontrakten også levere projektsupport til værftet, herunder on-site konsulentrådgivning blandt andet i forbindelse med ibrugtagning af systemerne.
Skibet ventes sat i drift i 2019 og bliver den første gasfremdrevne ro/ro-passagerfærge i Middelhavet. Den bliver desuden også blandt de største færger i Europa. Færgen får en længde på 232 meter og en kapacitet på 331 køretøjer og 1700 passagerer.
Der er lagt vægt på at reducere støj og vibrationer fra Wärtsiläs hoved- og hjælpemotorer, propeller og thrusters. Ved at sejle på naturgas vil skibets miljøpåvirkning blive stærkt reduceret. I sammenligning med marine dieselolie reducerer Wärtsiläs LNG-løsning CO2-udledningen med 25 procent, NOx med 85 procent, mens svovl og partikler stort set bliver fjernet.
Wärtsilä skal blandt andet levere fire ottecylindrede Wärtsilä 50DF dual fuel-hovedmotorer, fire nicylindrede Wärtsilä 20DF dual fuel hjælpemotorer, Wärtsilä LNGPac brændstofopbevaring og styresystem og to twin/single out transmissioner. Udstyret fra Wärtsilä leveres til værftet midt i 2017.
Kilde: Wärtsilä